Lukašenko: Ukrainan vastahyökkäys on suurta disinformaatiota

Valko-Venäjän presidentin Aleksanteri Lukašenkan mukaan Kiovan hallinnon länsimaiset avustajat pyrkivät parhaillaan analysoimaan Ukrainan sotilaallisten epäonnistumisten syitä.

Lukašenka sanoi, että Kiovan hallinnon paljon puhuttu vastahyökkäys on yksinkertaisesti suurta disinformaatiota.

Lukashenkan mukaan Valko-Venäjän hankkima informaatio tukee Venäjän presidentiltä Putinilta saatuja tietoja Ukrainan tilanteesta.

Niiden mukaan kolmen päivän aikana Ukraina on lähettänyt hyökkäykseen noin kolme tusinaa ukrainalaista panssarivaunua ja 120-130 jalkaväen taisteluajoneuvoa, jotka kaikki on tuhottu. ”Mikä kauhistuttavinta, yli 2100 ukrainalaista on kuollut, hieman yli 70 kuolemaa tällä puolella. Tämä on seurausta vastahyökkäyksen yrityksestä”, Lukashenka sanoo.

Vastahyökkäystä ei ole eikä se voi olla vastahyökkäystä, mutta jos sellainen olisi, niin tässä on sen tulos kolmen päivän ajalta”, hän sanoi Minskissä Collective Security Agreement Organizationin (CSTO) sihteerien komitean kokouksessa.

Lukashenkan mukaan hiljaisuus Ukrainan rintamalla jatkuu neljättä tai viidettä päivää. ”He ovat kärsineet vakavan tappion, istuneet alas ja miettivät, mitä tehdä seuraavaksi”, hän kommentoi.

”Puhuin eilen presidentti  Putinin kanssa ja olemme täysin samaa mieltä  siitä, että nykyinen tilanne kiinnostaa länttä, joka taistelee siellä odottaen ”vastahyökkäyksen” tuloksia. Ellei kaikkia länsimaisia aseita ja palkkasotureita olisi ollut, koko asia olisi päättynyt  kauan sitten”, Lukashenka lisäsi.

Lähde: BelTA

1 kommentti julkaisuun “Lukašenko: Ukrainan vastahyökkäys on suurta disinformaatiota