MARATON EIKÄ PIKAMATKA

”Ukrainan taistelu on maraton, ei pikamatka”, sanoi Yhdysvaltain puolustusministeri Lloyd Austin puhuessaan Ukrainan kontaktiryhmän 13. kokouksessa Naton päämajassa Brysselissä. Austin vaati ryhmän jäseniä ”kaivamaan syvältä” lisää ilmapuolustusaseita ja ammuksia Ukrainalle.

Kokouksessa esiteltiin Hollannin ja Tanskan johdolla suunniteltu neljännen sukupolven hävittäjien, kuten F-16 koulutusohjelma. Sen aikataulusta on Austinin mukaan vielä ennenaikaista puhua.

Pentagon ilmoitti taannoin tarjoavansa 2,1 miljardia dollaria Ukrainan sodankäynnin pitkän ajan ohjelmaan. USA:n puolustusministeriö puolestaan kertoi tällä viikolla 325 miljoonan dollarin asepaketista Kiovalle.

Ukrainan kontaktiryhmään kuuluu 50 maata.

Lähde: MilitaryTimes

1 kommentti julkaisuun “MARATON EIKÄ PIKAMATKA

1. Ihmettelen, että amerikkalaiset eivät ole nousseet barrikaadeille tämän sodan aseistamisen takia. Minkätakia sinne pumpataan aseita, ainoa syy on se, että amerikkalaisten asevarastot olivat ihan täynnä eikä uusia aseita mahtunut. Piti saada sota, jonne voidaan ne kuskata ja sitten taas valmistetaan lisää uusia aseita seuraavaa sotaa varten. Olisiko Kiina seuraavana.