Miljardi EU-rahaa Ukrainan tykistöammuksiin?

Tsekkiläisen Ceskenoviny.cz -lehden mukaan EU haluaa antaa miljardi euroa tykistöammusten toimittamiseen Ukrainalle. Asiasta kertoi tänään EU:n suunnitelmiin perehtynyt lähde.

EU:n tuen pitäisi kattaa jopa 90 prosenttia 155 millimetrin ampumatarvikkeiden toimittamisen kustannuksista. Tykistöllä katsotaan olevan keskeinen rooli Ukrainan armeijan pyrkimyksissä valloittaa takaisin Venäjän joukkojen valtaamat alueet.

EU:n huippudiplomaatti Josep Borrellin ensi viikolla epävirallisessa puolustusministerien kokouksessa esittelemässä ehdotuksessa miljardin euroa on tarkoitus ottaa Euroopan rauhanrahastosta (EFP).

Varat tultaisiin käyttämään ampumatarvikkeiden siirtoon jäsenmaiden varastoista tai vastavalmistettujen tykistöammusten toimittamiseen.  Brysselissä puhutaan saman lähteen mukaan myös jäsenmaiden yhteishankintojen tarpeesta ja mantereen ammusten tuotantokapasiteetin vahvistamisesta.  Myös Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg on korostanut rahoitustarvetta.

Jotkut jäsenvaltiot ovat aiemmin puhuneet Borrellin ehdotusta huomattavasti suuremman summan puolesta.  Esimerkiksi Viro halusi vapauttaa EFP:stä jopa neljä miljardia euroa, mikä mahdollistaisi noin miljoonan 155 millimetrin tykistöammun oston.

3 kommenttia julkaisuun “Miljardi EU-rahaa Ukrainan tykistöammuksiin?

1. EU:N SOTAHULLUUS JA SUOMEN NATO-JÄSENYYS KAMMOTTAVAA POLITIIKKAA
    EU varaa miljardi euroa tykistöammuksiin Ukrainalle. Asemasodassa tykistö tekee karmeaa jälkeä vastapuolen puolustajista. Nyt Ukrainassa on menneillään asemasota ja kuolinluvut ovat korkeat. Tällaista EU on tukemassa. Suomi ei aseta NATO-hakemukseen mitään varaumia ydinaseista eikä Suomeen sijoitetuista NATO:n tukikohdista. Ydinsodassa Suomi joutuisi ensi-iskun kohteeksi. Mutta NATO-kiihkoilijoilla on tietenkin haaveena Venäjän häviäminen ja ehkä myös Karjalan ja Petsamon palauttaminen Suomelle. Mielisairasta politiikkaa. Suomi on vallankumouksen tarpeessa, ilman sitä Suomi tuhoutuu lopullisesti. Vallankumouksen lippuna on Totuus, joka ei pala tulessakaan: Irti EU:sta, eurosta, isäntämaasopimuksesta ja NATO:sta. Jumala Suomea suojelkoon!