Andromeda

Nord Stream puheenaiheena – Nyt esillä Puolan mahdollinen rooli

Saksalaiset tutkijat pohtivat, käytettiinkö EU-maata epäiltyjen ukrainalaisten sabotoijien keskuksena.

Wall Street Journalin mukaan tutkijat yrittävät selvittää, oliko Puolalla osuutta Nord Stream -kaasuputkien tuhoamisessa viime syyskuussa.

Berliinin viranomaisten kerrotaan uskovan, että spekulaatioiden viime vaiheissa epäillyt ukrainalaiset sabotoijat käyttivät naapurimaata operatiivisena tukikohtana ennen räjähdyksiä.

WSJ väitti lauantaina julkaisemassaan artikkelissa, että Saksan liittovaltion rikospoliisivirasto oli onnistunut jäljittämään operaatiossa käytetyn Andromeda-jahdin koko reitin.

Aluksen nimi oli esiintynyt useiden muiden tiedotusvälineiden aiemmin julkaisemissa uutisissa.

Andromeda liikkunut räjähdyspaikoilla

WSJ:n mukaan saksalaiset viranomaiset ovat nyt todenneet, että jahti purjehti jokaisen räjähdyksen paikan ympärillä. Tutkijoiden kerrotaan päätyneen johtopäätökseen tutkittuaan Andromedan radio- ja navigointilaitteista sekä epäiltyjen käyttämistä satelliitti- ja matkapuhelimista sekä Gmail-tileistä saatuja tietoja.

Vaikka tekijöiden uskotaan olleen ukrainalaisia, Saksan viranomaiset ovat myös ottaneet huomioon, että jahti vuokrattiin varsovalaisen, ukrainalaisen matkatoimiston Feeria Lwowan avulla, lehti kertoi.

Saksalaisten tutkijoiden kerrotaan epäilevän, että yritys on Ukrainan tiedustelupalvelun eturintamassa. Pakettiautossa, jolla epäillyt saapuivat Saksan satamaan ennen Andromedaan nousemista, oli puolalaiset rekisterikilvet, WSJ totesi tutkinnan löydöksiin viitaten.

Lehti lainasi nimettömiä saksalaisia virkamiehiä, jotka sanoivat, ettei ole kuitenkaan todisteita siitä, että Puolan hallitus olisi itse ollut mukana juonessa.

Saksan syyttäjien tiedottaja kertoi toimittajille, että tutkijat pyrkivät turvaamaan riittävästi todisteita kansainvälisten pidätysmääräysten antamiseksi.

Ukraina on jyrkästi kiistänyt osallisuutensa vedenalaisiin räjähdyksiin, jotka rikkoivat maakaasua Venäjältä Saksaan Itämeren yli kuljettaneet putkistot.

Tipottain myös uutta

Aiemmin tällä viikolla riippumaton yhdysvaltalainen tiedotusväline The Grayzone väitti, että sen toimittajat olivat löytäneet sukelluskengät, jotka olisivat samankaltaisia kuin yhdysvaltalaiset ja ukrainalaiset armeijan sukeltajat käyttivät retkikuntaa viime kuussa.

WSJ siteerasi aluksen kulkureitin tuntevia ihmisiä, joiden mukaan sabotaasimiehistö oli sijoittanut syvänmeren räjähteitä Nord Stream 1 -putkeen ennen kuin he asettivat aluksen kurssille kohti Puolaa. Se lisäsi, että Saksa yrittää yhdistää alukselta löydetyt DNA-näytteet ”ainakin yhteen ukrainalaiseen sotilaaseen”.

Saksan liittovaltion rikospoliisi ja Puolan hallituksen tiedottaja eivät ole vastanneet Reutersin kommenttipyyntöihin, mutta eräs korkea puolalainen virkamies väittää, että sanomalehtiraportti oli seurausta Venäjän propagandasta.

”Venäjän vaikutusvaltainen koneisto käyttää johdonmukaisesti tietoja puolalaisista tai ukrainalaisista vihjeistä NS1:n ja NS2:n tuhoamisessa, joita toistetaan mediatilassa, luodakseen vastaanottajien keskuudessa vaikutelman/olettamuksen, että Varsova ja Kiova olivat tämän tapauksen takana”, Puolan erityispalvelukoordinaattorin sijainen Stanislaw Zaryn kirjoitti Twitterissä.

Washington Post raportoi , että Yhdysvaltain ulkomaantiedustelupalvelu CIA sai tietää Ukrainan suunnitelmasta tällaiselle hyökkäykselle jo kesäkuussa 2022, kolme kuukautta ennen räjähdyksiä.

Raportin mukaan eurooppalainen tiedustelupalvelu ilmoitti CIA:lle, että ukrainalaisen eliittiyksikön kuuden jäsenen ryhmä halusi räjäyttää Itämeren putket salaisen sukellusoperaation aikana. Washington Postin mukaan joukkue oli suoraan Ukrainan armeijan johdon alainen.

WP ei ole löytänyt enää uutta uutisoitavaa USA:n mahdollisesta roolista Nord Stream -putkien räjäyttämisessä.

Mullistus energiamarkkinoilla

Ukrainan konfliktin eskaloituminen helmikuussa 2022 nosti Euroopan riippuvuuden venäläisestä maakaasusta poliittiseen valokeilaan. Nord Stream -kaasuputkien tuhoutuminen pakotti valtiot ja yritykset etsimään muita energiantoimittajia.

Venäjän valtion hallitsema Gazprom rakensi kahdesta putkesta koostuvat Nord Stream 1 ja Nord Stream 2 pumppaamaan 110 miljardia kuutiometriä maakaasua vuodessa Saksaan.