”Nord Streamin pommittaminen vaatii kongressin tutkimusta”

Presidentti Bidenin omat, Nord Streamin loppua ennustavat lausumat ennen tuhoisaa hyökkäystä putkilinjan infrastruktuuria vastaan, viittaavat tarpeeseen selvittää, puhuiko presidentti Seymour Hershin mainitsemasta, ainutlaatuisen informoidusta presidentin asemastaan käsin vai ei.

Kongressin hallituksen valvontaa tutkivan alivaliokunnan entisenä puheenjohtajana kehotan kongressia tutkimaan, onko Bidenin hallinto käynnistänyt Nord Stream -putkiston tuhoamisen lähellä Tanskan Bornholmin saarta 26. syyskuuta 2022.

Nord Stream-kaasuputken vedenalaisen osuuden rakentamisen aloittamisen juhlallisuudet. Lähde: WikiCommons

Tutkivan veteraanijournalistin, Seymour Hershin, kattava selvitys Bidenin hallinnon roolista Nord Streamin pommituksessa on muodostanut etenemissuunnitelman kongressin tutkimuksille, jotka ovat tarpeen hallinnon syyllisyyden vahvistamiseksi tai sen kumoamiseksi. 

Presidentti Bidenin omat, Nord Streamin loppua ennustavat lausumat ennen tuhoisaa hyökkäystä putkilinjan infrastruktuuria vastaan, viittaavat tarpeeseen selvittää, puhuiko presidentti Seymour Hershin mainitsemasta ainutlaatuisen informoidusta presidentin asemastaan käsin vai ei.

Hershin yksityiskohtaisen kertomuksen (joka julkaistiin kaksi kuukautta sitten Substack-sivustolla) purkaminen osiin mahdollistaa haastehakemusten sarjan laatimisen Nord Streamin räjähteiden avulla tapahtuneen tuhoamisen suunnittelun ja toteutuksen yksityiskohtien selvittämiseksi.

Tämä on asianmukainen tutkimuskohde kongressin perustuslain ensimmäisen artiklan 8 kohdan 18 lausekkeen nojalla, jonka mukaan kongressilla on perustuslaillinen toimivalta kerätä tietoja, mukaan lukien viranhaltijan hallinnollisen käytöksen tutkiminen.

Nord Streamin pommittaminen oli perustuslain vastainen sotatoimi, jossa tuhoutui miljardien dollarien arvosta energiainfrastruktuuria, ja joka aiheutti suurta vahinkoa Euroopan energiamarkkinoille. Tämän keskeisen energiaputkiston tuhoaminen on vaikuttanut yli 80 miljoonaan ihmiseen, uhannut maanosan tuotantolaitosten elinkelpoisuutta, ja sen yleinen taloudellinen vakaus on vaarantunut.

Hallinnolla ei ollut kongressin hyväksyntää, jota artiklan I kohta 8 edellyttää, eikä se myöskään konsultoinut kongressin johtajia sotilaallisten voimavarojen käyttämisestä Nord Stream -hankkeeseen kohdistuvaan hyökkäykseen.

Presidentti ei voi vedota ”Executive Privilege” -oikeuteen [toimeenpanovallan haltijan erioikeus].  Presidentti vannoo valan, jonka mukaan hän ”säilyttää, suojelee ja puolustaa perustuslakia (Yhdysvaltain perustuslain artiklan II kohta 1)… ja huolehtii siitä, että lait pannaan uskollisesti täytäntöön”. (Yhdysvaltain perustuslain artikla 2, kohta 3.) Executive privilege -oikeuteen ei voi vedota kansallisen tai kansainvälisen lainsäädännön rikkomisen peittämiseksi. Nord Stream -hankkeeseen liittyvien presidentillisten asiakirjojen luovuttamista voidaan vaatia.

Useat ulkomaiset hallitukset ovat tutkineet vedenalaista tuhotyötä. Ne ovat kuitenkin salanneet tietoja paitsi äänestäjiltään myös parlamenttiensa jäseniltä, mikä lisää tarvetta käyttää Yhdysvaltain kongressin toimivaltaa.  Viime viikolla YK:n turvallisuusneuvosto hylkäsi Venäjän pyynnön tutkia Nord Stream -pommitusta

Yhdysvaltain kansalla on oikeus tietää, onko heidän hallituksensa, kuten on raportoitu, osallistunut salaa sotatoimiin, joissa on käytetty Yhdysvaltain sotilashenkilöstöä ja verorahoja kansalaisten tietämättä ja ilman heidän valitsemiensa edustajien suostumusta. 

Ollakseni avuksi entisille kollegoilleni, perustuen kokemukseeni alivaliokuntien tutkimusten johtamisesta (kongressin henkilökunnan avustuksella) ja osoittaakseni kiitollisuutta Seymour Hershin huolelliselle tutkimukselle, tarjoan esimerkin (joka  ei suinkaan ole kaiken kattava) kongressin haasteesta:

Haaste

Amerikan Yhdysvaltojen kongressin edustajainhuoneen valtuuttamana

Laivastoministerille: Teidät velvoitetaan täten saapumaan (valiokunnan nimi) eteen (jäljempänä mainittuna ajankohtana ja päivämääränä) esittämään liitteenä olevassa luettelossa mainitut asiat, jotka koskevat mainitun valiokunnan käsiteltäväksi annettuja tutkinta-asioita….

Luettelo A

Te, laivastoministeri, olette velvollinen oheisen luettelon ohjeiden mukaisesti esittämään kaikki jäljempänä kuvatut asiakirjat muokkaamattomassa muodossa:

  1. Kaikki Yhdysvaltain laivastoministeriön tai laivastoministeriön lakiasiaintoimiston hallussa, vastuulla tai valvonnassa olevat asiakirjat, joissa käytetään termejä ”Nord Stream 1”, ”Nord Stream 2”, ”Itämeri”, ”Norja”, ”Bornholmin saari”, “Tanska”, ”laivaston sukeltajat”, ”sukellus- ja pelastuskeskus”, ”C-4-räjähteet”, ”ajoituslaite”, ”kaikuluotauspoiju”, ”NATO”, ”BALTOPS 22”, ”kongressi” ja ” kongressin tutkinta”, ja jotka on tuotettu tammikuun 20. päivän 2021 ja tämänpäiväisen päivämäärän välillä.
  2. Kaikki tallenteet, joista käy ilmi Panama Cityssä, Floridassa sijaitsevassa sukellus- ja pelastuskeskuksessa työskentelevien työntekijöiden luettelointi.
  3. Kaikki tallenteet, joista käy ilmi Yhdysvaltain laivaston sukellusryhmän jäsenten koulutus, tehtävät ja missiot.
  4. Kaikki asiakirjat, joista käy ilmi sukellus- ja pelastuskeskuksen tekemät sopimukset.
  5. Kaikki asiakirjat, jotka koskevat C-4-räjähteitä, säilytyksen ketjua, sekä tapaa, jolla räjähteet on turvattu, varastoitu, inventoitu, haltuunotettu, kuljetettu ja käytetty.
  6. Kaikki tiedot, jotka koskevat C-4-räjähteiden räjäyttämiseen tarkoitettuja ajastimia, niiden varastointia, inventointia, haltuunottoa, kuljetusta ja käyttöä.
  7. Kaikki asiakirjat, jotka osoittavat, että on suunniteltu, harjoiteltu, käynnistetty tai koordinoitu muiden virastojen kanssa neuvojen antamiseksi, järjestämiseksi, toteuttamiseksi tai muulla tavoin tiedotettu C-4-räjähteiden valmisteluista ja sijoittamisesta Nord Stream 1- ja Nord Stream 2 -putkiin Itämerellä.
  8. Kaikki asiakirjat, jotka koskevat NATO-operaation, joka tunnetaan nimellä operaatio BALTOPS 22, suunnittelua ja koordinointia sen kanssa.
  9. Kaikki asiakirjat, jotka koskevat Itämerellä toteutettavien toimien suunnittelussa käytettäviä meteorologisia arvioita.
  10. Kaikki asiakirjat, jotka koskevat valtamerikartoituksia, aaltotutkimuksia, visuaalisia ja kaikuluotaintutkimuksia meriliikenteestä ja sen ajoituksesta, sekä merinisäkkäiden liikkumisesta Itämerellä.
  11. Kaikki tallenteet, jotka osoittavat, että Yhdysvallat valvoo sukellusveneiden avulla Nord Stream -putkilinjoja Bornholmin saaren edustalla Tanskassa.
  12. Kaikki tallenteet, jotka koskevat Norjan laivaston kanssa pidettyjä kokouksia, yhteydenpitoa, suunnittelukokouksia ja koordinointia merivoimien ministeriön minkä tahansa osaston tai yksikön kanssa.
  13. Kaikki asiakirjat, joista käy ilmi Nord Stream -putkistojen hyökkäyksen jälkeisiä vahinkoja koskevat ennusteet tai arviot.

Määritelmät:

Seuraavia määritelmiä sovelletaan sekä haasteessa, luettelossa A, näissä ohjeissa, että näissä määritelmissä oleviin termeihin:

  1. Termillä ”tallenne” tarkoitetaan mitä tahansa kirjallista, tallennettua tai graafista aineistoa, riippumatta siitä, miten se on tallennettu, ja onko se alkuperäinen vai jäljennös (mutta ei niihin rajoittuen) seuraavista: muistiot, raportit, kuluraportit, kirjat, käsikirjat, ohjeet, talousraportit, työasiakirjat, muistiinpanot, kirjeet, ilmoitukset, vahvistukset, kuitit, arvioinnit, esitteet, lehdet, aikakauslehdet, sanomalehdet, esitteet, toimiston sisäinen ja toimistojen välinen viestintä, sähköpostiviestit, tekstiviestit, pikaviestit, sopimukset, sähkeet, merkinnät kaikenlaisista keskusteluista, puhelut, soittopäiväkirjat, puhepostit, kokous- tai muu yhteydenpito, tiedotteet, painotuotteet, tietokonetulosteet, laskut, transkriptiot, päiväkirjat, analyysit, palautukset, yhteenvedot, pöytäkirjat, laskut, tilitykset, arviot, ennusteet, vertailut, viestit, kirjeenvaihto, lehdistötiedotteet, kiertokirjeet, tilinpäätöstiedot, katsaukset, lausunnot, tarjoukset, tutkimukset ja selvitykset, kyselylomakkeet ja selvitykset sekä työpaperit ja kaikki edellä mainittujen luonnokset ja muutokset sekä niiden liitteet ja lisäykset sekä kaikenlaiset graafiset tai suulliset tallenteet tai esitykset, jotka ovat yksikkönne hallussa.

Vastaavanlaisia kongressin haasteita voidaan lähettää Valkoiselle talolle, kansalliselle turvallisuusvirastolle, ulkoministeriölle, energiaministeriölle, valtiovarainministeriölle, yleisesikuntapäälliköille, puolustusministeriölle, presidentin ulkomaantiedustelun neuvoa-antavalle komitealle, keskustiedustelupalvelulle ja kansalliselle turvallisuusvirastolle.

Kongressin on tutkittava Nord Stream -putkistojen pommitukset. Edellä on lueteltu joitakin asiakirjoja, jotka on hankittava, eikä luettelo ole suinkaan täydellinen. 

Jos hallinto todellakin vehkeili Nord Stream -putkien räjäyttämiseksi, kuten tutkivan journalismin veteraani on väittänyt, se merkitsee radikaalia muutosta presidentin sotatoimivaltuuksien käytössä, kongressin roolin anastamista ja, ellei sitä valvota, se voi johtaa uusiin holtittomiin päätöksiin, jotka vievät meidät peruuttamattomasti kohti kolmatta maailmansotaa.

Dennis Kucinich on entinen kongressiedustaja ja presidenttiehdokas. Kucinich edusti Ohion osavaltion Clevelandia Yhdysvaltain kongressissa 16 vuoden ajan (1997-2013). Hän keskittyi ajankohtaisiin sisäpoliittisiin kysymyksiin, kuten työpaikkoihin, asumiseen, terveydenhuoltoon, työntekijöiden oikeuksiin, eläketurvaan ja ympäristönsuojeluun. Hän myös johti pyrkimyksiä välttää tai lopettaa sodat, jotka vaaransivat kotimaiset prioriteetit.

 

Lähde: Dennis Kucinich / Scheerpost

+++

 

Vastaa