Saksin pääministeri haluaa Nord Stream – kaasuputken korjattavan

Michael Kretschmer

Saksan liittotasavallan Saksin pääministeri Michael Kretschmer sanoo, että sabotoituja kaasuputkia tarvitaan, jos Saksa ja Venäjä jatkavat kauppaa.

Saksan pitäisi korjata Nord Stream -kaasuputket, kun se on vielä mahdollista, osavaltion pääministeri Kretschmer ehdottaa. Poliitikko arvioi, että viime syyskuussa räjäytettyjä putkia voitaisiin tarvita uudelleen, mikäli Saksa ja Venäjä normalisoivat kauppasuhteensa uudelleen johdon vaihduttua.

”Energiapolitiikassa on kyse vaihtoehtojen pitämisestä avoimina”, Kretschmer sanoi saksalaiselle Focus-lehdelle sunnuntaina annetussa haastattelussaan.

”Kun Putin on poissa, putki voisi olla myös tilaisuus seuraajalle palauttaa taloudelliset suhteet kanssamme”, virkamies lisäsi ennustaen, että tämä voi tapahtua noin viiden vuoden kuluttua.

Saksin osavaltion johtajan mukaan putkien korjaustyöt pitäisi alkaa pian, koska ne eivät ole kohta enää  pelastettavissa.

Kretschmer korosti myös, että Saksa hyötyisi mahdollisimman monesta toiminnassa olevasta putkistosta, etenkin hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Saksa on nyt riippuvainen nesteytetystä maakaasusta (LNG), vaikka se on poliitikon mukaan kallista ja saastuttaa yhtä paljon, kuin kotimainen ruskohiili ottaen huomioon sen kuljetukset. Samaan aikaan sähkön kulutuksen odotetaan kasvavan maassa, Kretschmer sanoo.

Kun Kretschmeriltä kysyttiin mahdollisesta Puolan vastareaktiosta Nord Streamin palauttamiseen, Kretschmer sanoi, että EU:n kahden jäsenvaltion tulisi keskustella asiasta järkevästi. Hän huomautti, että Saksa on suvereeni valtio, jonka on ajateltava omia etujaan.

Ukrainan konfliktista Kretschmer arvioi, että Saksa on kiinnittänyt ”liian paljon huomiota” asetoimituksiin Kiovaan sen sijaan, että tekisi rauhanehdotuksia. Hän väitti, että Ukrainan tilanne pahenee päivä päivältä. Se tarkoittaa, että tulitaukoa ja rauhanneuvotteluja tarvitaan kiireesti.

Saksin osavaltion pääministeri sanoo, että Ukrainalle antamansa sotilaallisen avun kautta Saksa on ”nyt suoraan mukana tässä konfliktissa”.

”Minusta tuntui, että tämä on juuri sitä, mitä meidän ei olisi pitänyt tehdä ollaksemme uskottavampia ja aktiivisempia välittäjänä ja diplomaattisena toimijana”, Kretschmer totesi. Hän arvioi, että lähes 50 prosenttia Itä-Saksan asukkaista on hänen kanssaan samaa mieltä.