Suomelta avoin valtakirja komissiolle Covid-rokotehenkintoihin

Suomella on varaa sotimiseen, mutta piikki auki myös lääkejättiläisille.

Suomen virkaa tekevä hallitus on istunnossaan 25.5.2023 antanut Euroopan komissiolle avoimen valtakirjan jatkaa Covid-rokotteiden kaupanhierontaa lähes monopoliaseman saaneen Pfizer-BioNtechin kanssa.

Hallituksen päätöksessä todetaan: “Komissio on neuvotellut BioNTech-Pfizerin kanssa muutoksesta yrityksen ja komission sekä jäsenvaltioiden väliseen 20.5.2021 tehtyyn sopimukseen. Uusi sopimus mahdollistaa toimitusmäärien muutoksen verrattuna aiemmin sovittuun. Sopimus mahdollistaa myös toimitusten jaksottamisen aiemmin sovittua pidemmälle ajanjaksolle.

Tämän mahdollisuuden hyödyntämisestä seuraa, että sopimukseen liittyvät kulut syntyvät aiemmin talousarvioesityksen yhteydessä esitettyä myöhemmin. Asia tuodaan raha-asiainvaliokuntaan ja valtioneuvoston yleisistuntoon, koska sopimusmuutoksen seurauksena osa kustannuksista syntyy vasta aikana, jolloin talousarvioon tällä hetkellä varattu määräraha ei enää ole käytettävissä”

Uudet neuvottelut rokotehankinnoista tulivat tarpeelliseksi sen jälkeen, kun pandemiaksi luokiteltu koronasairaus laantui ja käytännössä lopahti vuoden 2022 kuluessa. Rokotteiden kysyntä romahti. Nyt neuvotellaan siitä, mitä lääketehtaiden varastoille tehdään, tarvitaanko mahdollisesti uutta tuotantoa, miten paljon ja mitä se maksaa.

EU-komission Suomelle tähän mennssä toimittamien rokotteiden kokonaishinnasta ei ole tietoa. Yksittäisen rokoteannoksen hinta on markkinatilanteesta riippuen vaihdellut kahden ja kahdenkymmenen viiden euron haarukassa ollen keskimäärin noin 13 euroa. Vuoden 2022 rokotehankintojen hinta oli noin 36 milj.euroa.

Kuviossa maan rokotustilanne vuoden 2022 lopussa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tämänhetkisen arvion mukaan iäkkäille ja tietyille riskiryhmille suositellaan todennäköisesti syksyllä koronarokotteen tehosteannosta. Rokote on tarkoitus antaa samanaikaisesti influenssarokotuksen kanssa marras-joulukuussa.

1 kommentti julkaisuun “Suomelta avoin valtakirja komissiolle Covid-rokotehenkintoihin