Pietarikin on nykyisin kiellettyjen kaupunkien listalla Suomi-Venäjä-seuran nykylinjauksen mukaan. Kuvassa Pietarhovi. Kuva: Leena Hietanen

Suomi-Venäjä-seura on pääsemässä irti valtion kahleista

Valtio uhkaa lopettaa ensi vuonna kokonaan Suomi-Venäjä-seuran rahoituksen. Seura ei ole ensimmäistä kertaa valtiovallan vainoama.

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Suomi-Venäjä-seuran valtionapu uhataan lopettaa ensi vuonna. SV-seura on saanut valtiolta tänä vuonna avustusta lähes puoli miljoonaa euroa.

Edellytyksenä on ollut sitoutuminen Suomen viralliseen Venäjä-politiikkaan, joka on ollut kaikkien suhteiden tuhoaminen Venäjään. Vielä ei kuitenkaan kannata odottaa, että Suomi-Venäjä-seura palaisi ystävyysseuraksi tai aloittaisi Venäjän matkojen järjestämisen.

SV-seuran yhden aktiivisimman osaston, Kallio-Vallilan Venäjä-seuran puheenjohtaja Jaana Niinikorpi muistuttaa, ettei kukaan pelkällä pyhällä hengellä elä. Opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksestä on toistaiseksi saatu vasta lukea lehdistä.

”Ajateltiin, että tuen lakkautuspäätös on mahdollinen, mutta luultiin että tieto valtionavusta tulee vasta ensi huhtikuussa niinkuin tänäkin vuonna”, Niinikorpi sanoo sähköpostin välityksellä.

Kallio-Vallilan Venäjä-seuran toimintaan valtionavut eivät vaikuta puoleen eikä toiseen.

”Seuran osastojen toimintaan valtionavun loppuminen ei vaikuta suoraan juuri mitenkään, koska emme saa valtionavusta suoraan mitään. Kaikki paikallisosastot ovat keskusseurasta irrallisia yhdistyksiä”, hän sanoo.

Suomi-Venäjä- seura on tiedotteensa mukaan myös hyötynyt negatiivisesta kohusta, sillä seura on saanut uusia jäseniä. Niinikorpi kuuluu SV-seuran hallitukseen, joka kokoontuu tällä viikolla käsittelemään tilannetta.

”Pari vuotta on jo totuttu käsittelemään erilaisia rajuja taloudellisia muutoksia laskelmavaihtoehdoilla ja sitä joudutaan nyt jatkamaan. Toisaalta kriiseissä usein syntyy uusia mahdollisuuksia, joita ei tulla tasaisemmissa suhdanteissa ajatelleeksi”, Niinikorpi toteaa.

Mahdollistaako valtionavun loppuminen Suomi-Venäjän seuran irtautumisen valtion virallisesta Venäjä-politiikasta ja aloittamaan Venäjän matkat virallisesti?

”Mielenkiintoisia ja varteenotettavia ajatuksia. Rahoittajan ääni on kuulunut selkeästi keskusseuran tiedotuksessa. Sota loppuu joskus ja silloin tarvitaan taas kipeästi Venäjä-osaajia”, hän vastaa.

Suomi-Venäjä-seuraa on pahoinpidelty ennenkin

Nykyinen Suomi-Venäjä-seura on Suomi-Neuvostoliitto -seuran jatkaja. Suomi- Neuvostoliitto-seura perustettiin 15. lokakuuta 1944. SNS oli puolestaan talvi- ja jatkosodan välissä vuosina 1940–1941 toimineen Suomen–Neuvostoliiton rauhan ja ystävyyden seuran työn jatkaja. Tämä kommunisti Mauri Ryömän perustama seura joutui Natsi-Saksan puolelle sitoutuneen valtiovallan vainon kohteeksi.

Voimakkaimmin seuraa vastaan hyökkäsivät sosialidemokraattien Väinö Tanner ja Helsingin Sanomat. Lehti kävi tuolloin vainokampanjaa Neuvostoliiton kanssa rauhaa ja ystävyyttä ajanutta seuraa vastaan. Seura lakkautettiin ja Mauri Ryömä sai 7 vuotta vankeutta valtiopetoksen valmistelusta. Hänelle vaadittiin jopa kuolemanrangaistusta, mutta presidentti Risto Ryti esti sen.

Neuvostoliiton voittaessa sodan Mauri Ryömä vapautui vankilasta. Hän oli perustamassa lokakuussa 1944 uutta Suomi-Neuvostoliitto-seuraa.

5 kommenttia julkaisuun “Suomi-Venäjä-seura on pääsemässä irti valtion kahleista

1. Juu, näin oli, valtiopetoksen valmistelua muka. Mutta asiat olivat myös silloin päinvastoin kuin mitä valtiojohto julisti. Syy miksi Tanner, Ryti ja HS halusivat seurasta eroon oli, että sen kansansuosio oli kasvanut räjähdysmäisesti. Niin suureksi, että sen pelättiin haittaavan sotavalmisteluja. Valtiopetoksen tekivät sen sijaan mainitut herrat itse, HS:n säestämänä. Jos tämä tuntuu tutulta, se on siksi, että tuttua on. Marssia Hitlerin rinnalle halusivat samat piirit jotka veivät Suomen NATO:on. Ja sodan aikana ja sen jälkeen Tanner oli niin prinsessaa, niin prinsessaa. Hän ei voinut käsittää miksi häntä karsastettiin Moskovassa.

2. Tannerilaisuus on noussut taas silmään. Pian täällä marssii natsit jälleen, entinen PM kävi tutustumassa Ukrainan reissulla heihin. Tankit vyöryvät Suomen kaduilla ja ihmiset hurraavat. Perustavatko ( uuden suojeluskunnan) jotta sitten ”laillisesti” painetaan toisinajattelijat kuoppiin? On suvussani kokemusta. Supon porukkakin on höyryämässä yksityisiä ihmisi valppauteen ja reitittimet kuntoon, ettei supolle jää töitä, kun kansalaiset pitävät huolen naapureistaan! Ylen aamussa totesivat, että ihmiset eivät tiedä, mikä reititin on ja miten sen kanssa pitää toimia, ettei sitä kautta pääse hakkeroimaan supon sivuja. Kun ihminen ostaa tuotteen, luulisi tietävän mihin käyttöön se tulee. Ovatko ihmiset tulleet hulluksi, kertokaa minulle, jos tiedätte! JK. Saakohan suojeluskunta ja lotat valtion avustusta??