Syyriassa metsä palaa – tuhopolttajat asialla

Maastopalot syttyivät 25. heinäkuuta Latakian maakunnassa Luoteis-Syyriassa ja palavat edelleen uusien tulipalojen syttyessä. Tuli levisi nopeasti äkillisen tuulen seurauksena.

Koko maa ja sen viereinen Välimeren alue ovat helleaallon kourissa. Se luo pohjan paloille, jotka tuhoavat sadon, metsiä ja koteja. Kyse ei kuitenkaan ollut satunnaisista metsäpaloista vaan terroriteoista.

Latakian palokunnan päällikkö kenraali Jalal Dawoud sanoo, että palot ovat ihmisen aiheuttamiaNäin pääteltiin, koska palo sytytettiin useista paikoista samaan aikaan.

Kun turvallisuusjoukot aloittivat tutkimuksensa, havaittiin, että tulipalot saivat alkunsa Idlibistä peräisin olevista droneista. Aluetta miehitti Hayat Tahrir al-Sham, entinen Jibhat al-Nusra, Al-Qaida-tytärjärjestö Syyriassa.

Turkki on tunnettu droonien valmistuksesta, ja se on viime aikoina myynyt niitä Ukrainaankin.

Turkki miehittää laittomasti Idlibiä, koska se suojelee terroristeja Mohammed Jolanin johdolla. Tämä oli aiemmin liittoutunut ISIS:n johtajan Abu Baker Al Baghdadin kanssa, jonka presidentti Trump tapatti Idlibissä.

Terroristit ovat hyökänneet palomiehiä ja ajoneuvoja vastaan. Vesisäiliöauton kuljettaja Bassem Bakar kuoli terroristien tulittaessa hänen ajoneuvoansa Deir Hannan ja Rabiahin lähellä. Kaksi muuta hänen kanssaan ollutta miestä loukkaantui.

Palokunnan ajoneuvo ajoi 25. heinäkuuta aiemmin asetettuun miinaan yli Zgharo-vuorelle lähellä Maskitan kaupunkia, mutta kukaan ei loukkaantunut. Tätä aluetta nyt Idlibissä olevat terroristit miehittivät vuoden 2015 aikana ennen kuin heidät ajettiin itään Idlibiin.

Latakian pormestari Amer Hallal sanoi, että palo-osastot tulivat monilta alueilta sammuttamaan tulipaloja ja venäläinen tankkerilentokone tuli myös apuun. Siviilit evakuoitiin kodeista ja maatiloilta ja vietiin turvalliselle alueelle, jossa heille annettiin humanitaarista apua.

Tulipalo riehui Rabiahissa, joka sijaitsee tien varrella, joka yhdistää suoraan Idlibiin. Muita palavia alueita ovat Ghamam, Sarsekiah, Ein Zarkha, Deir Hanna, Jib Alahmar, Sed Bradoon ja Jebal al Zahra. Syyrian hallitus ja Syyrian Punainen Puolikuu koordinoivat ponnisteluja palojen sammuttamiseksi ja uhrien auttamiseksi. Paikalliset ravintolat ovat lahjoittaneet aterioita palomiehille.

USA:n ja EU:n ulkopolitiikka on säilyttänyt status quon Idlibissä. Hayat Tahrir al-Sham pitää siellä 3 miljoonaa siviiliä ihmiskilpinä. Turkki estää SAA:ta ja Venäjän armeijaa vapauttamasta Amerikan pelaaman kansainvälisen shakkipelin panttivankeina pidettyjä siviilejä.

Kansainväliset avustusjärjestöt, kuten YK, Lääkärit ilman rajoja, Pelastakaa Lapset ja muut toimittavat kaiken humanitaarisen avun siviileille, kun taas terroristit ottavat vastaan ​​kaiken avun ja jakavat sen ensin ystävilleen ja myyvät loput. Alueelle on rakennettu suuri kauppakeskus. Idlib on maatalousmaakunta, jossa maanviljelijät ja terroristit myyvät oliiveja ja oliiviöljyä turkkilaisille yrityksille.