Ukraina tulitti Donetskia pääsiäisjumalanpalveluksen aikana

Nainen kuoli ja kuusi muuta henkilöä loukkaantui ohjusten osuessa lähelle ortodoksista katedraalia Donetskissa pääsiäisjumalanpalveluksen aikaan.

Ukrainan joukot iskivät kaupungin keskustaan raketeilla varhain sunnuntaina. Useat ohjukset osuivat lähelle Spaso-Preobrazhenskin katedraalia pakottaen evakuointiin ja häiriten ortodoksien pääsiäisjuhlia.

Muutaman tunnin sisällä ensimmäisestä hyökkäyksestä tykistö tulitti uudelleen kaupunkia, kun viranomaiset selvittelivät vielä edellisen jälkiseurauksia ja hoitivat loukkaantuneita.

Kymmenet ortodoksiset kristityt olivat poistumassa yöllä katedraalista pääsiäismenojen jälkeen. Räjähdykset saivat paniikissa olevat ihmiset maastoutumaan, ja muut, mukanaan lapset, ryntäsivät suojaan takaisin kirkkoon.

MLRS -ammuksia ammuttiin aamulla varhain myös Ukrainan hallitseman Ocherteninon siirtokunnan läheisyydestä, noin 30 kilometriä Donetskista luoteeseen, Joint Center for Control and Coordination (JCCC) -seurantakeskuksen mukaan.