Israelin ja Ukrainan apupaketit halutaan jakaa Yhdysvaltain kongressissa.

USA:n apu Ukrainalle hiipumassa

”Ukraina ei enää voi odottaa helppoa rahaa USA:sta vaan USA tulee tiukentamaan rahahanoja”

Jakamalla apupaketti Israelin ja Ukrainan välille, Ukrainan raha jää odottamaan selvityksiä.

Yhdysvaltain kongressin uusi puhemies Mike Johnson tuo tullessaan paljon muutakin kuin vain toimivan kongressin. Louisianalainen republikaani on paitsi Donald Trumpin kannattaja, hän on äänestänyt kongressissa aina Ukrainan apupaketteja vastaan. Hänen äänensä alkoi kuulua heti, kun presidentti Joe Bidenin ajama yhdistetty Ukrainan ja Israelin 106 miljardin dollarin apupaketti tulee kongressin käsittelyyn. Mike Johnson on esittänyt vaatimuksia, joiden mukaan Ukrainalle voitaisiin osoittaa rahaa sotaan, jos annettu apu korvamerkitään.Toisin sanoen Bidenin on selitettävä, mitä erityisiä tavoitteita Ukrainan hallitukselle menevillä rahoilla tulisi saavuttaa.

Wall Street Journal kirjoitti, että osa republikaanien kongressiedustajista haluaa, että apupaketti jaetaan selkeästi Israelin ja Ukrainan välillä. Israelin paketti menisi heti hyväksyttäväksi. Sen sijaan Ukrainan apupaketin kohtalo jää odottamaan selvityksiä, mihin rahat suunnataan. Republikaanien joukossa yhä useampi kongressiedustaja kyseenalaistaa Ukrainan avun tarpeellisuuden. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa Ukraina ei enää voi odottaa helppoa rahaa USA:sta vaan USA tulee tiukentamaan rahahanoja Ukrainalle.

Venäjällä tämän muuttuneen tilanteen pelätään heijastuvan Ukrainan politiikkaan siten, että Ukraina ryhtyy tekemään sabotaasheja ja informaatiosotaoperaatioita pitääkseen itsensä etusivun uutisena lännessä. Yhtenä tällaisena yrityksenä on nähty Ukrainan droonihyökkäys Kurksin ydinvoimalaa vastaan. Ydinvoimala säilyi hyökkäyksessä vahingoittumattomana. Myös ukrainalaisen entisen kansanedustajan, Venäjän puolelle siirtyneen Donbassin vastarinnan johtohahmon Oleg Tsarjovin salamurhayritys Jaltalla on terroriteko, jolla Zelenski reagoi huononevaan tilanteeseensa.

3 kommenttia julkaisuun “USA:n apu Ukrainalle hiipumassa

1. Tässä toistuu sama kaava kuin tähänkin asti. Yhdysvallat aloittaa vallankaappauksia, sotia ja luo uhkakuvia vain siksi, että sen ase- ja muukin teollisuus saisi lisää tilauksia. Samasta syystä on jo olemassa NATO, jota pitää laajentaa sillä bisneksen on laajettava tai se voi loppua.

Jos kaikki ei mene suunnitelman mukaan kuten tässä Ukrainan sodassa, ne pakkaavat vain kimpsunsa ja kampsunsa ja lähtevät. Jättävät aiheuttamansa sotkut toisten hoidettaviksi. Seuraava lause jostain netin periltä eräästä aiemmasta Yhdysvaltain aiheuttamasta vastaavasta katastrofista.

”If you ever feel useless, remember that it took 20 years, trillions of dollars and 4 US Presidents to replace the Taliban with the Taliban.”

1. Euroopan yhteisössä on alkanut herätä pelko Ukrainan kaatumisesta.Tästä on selvänä merkkinä johtavien poliitikkojen lisääntynyt matkailu Kiovaan.Pyritään puhaltamaan lisää puhtia Ukrainan johtoon ja kansaan.Vielä on ukrainalaisia elossa,niin että sotatarvikkeita tarvitaan.Ukrainasta ei jää kuin raunioita jälkipolville.Tässä olisi varottava esimerkki Suomen päättäjänuorukaisille!Näin käy kun ulkopolitiikka nojaa aseisiin eikä diplomatiaan…