Eturistiriita: Presidentti Bidenin ukrainalainen ystävä hyötyy Yhdysvaltain avusta Ukrainalle

John Hynansky on ollut yksi Joe Bidenin läheisistä ystävistä jo vuosia. Ukrainalainen amerikkalainen omistaa useita luksusautoliikkeitä Kiovan ympärillä. Hän on avokätinen lahjoittaja Yhdysvaltain presidentille – ja nyt Yhdysvaltain Ukrainalle antaman avun edunsaaja, kirjoittaa itävaltalainen exxpress-lehti.

Ukrainalais-amerikkalaisella liikemiehellä John Hynanskylla on kaksi merkittävää valtionpäämiestä ystävinään: Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi ja Yhdysvaltain presidentti Joe Biden.

Hän omistaa useita luksusautoliikkeitä lähellä Kiovaa, ja häntä on pidetty Bidenien läheisenä ystävänä vuosia. Monimiljonääri osoittautui innostuneeksi lahjoituksiin. Nyt hän on yksi Yhdysvaltojen Kiovalle antaman avun saajista. Lehden mukaan tarkkailijat Yhdysvalloissa ovat yhä vihaisempia tästä kytkennästä.

”Tarjoamalla miljardeja dollareita sotilaallista apua Ukrainan puolustamiseksi Biden turvaa myös miljonääriautopohatta John Hynanskyn investoinnit”, yhdysvaltalainen verkkosivusto RealClearPolitics kirjoitti äskettäin.

Tarkkailijat näkevät mahdollisen eturistiriidan presidentin ystävyydessä. He vaativat lisää tietoa Yhdysvaltain ulkomaisten varojen käytöstä Ukrainassa, lehti kertoo.

Yhteyksiä vuodesta 2009

Bidenin yhteys Hynanskyn hankkeisiin juontaa juurensa vuoteen 2009, jolloin silloinen varapresidentti teki ensimmäisen vierailunsa Ukrainaan. Puheessaan hallituksen virkamiehille Biden ylisti Hynanskya ”erittäin hyväksi ystäväkseni”, jonka kanssa hän oli juuri syönyt aamiaisen.

Muutamaa kuukautta myöhemmin Hynansky sai ensimmäisen kansainvälisen kehityslainansa U.S. Overseas Private Investment Corporationilta (OPIC), liittovaltion virastolta, jonka hallituksen nimitti presidentti Obama.

Ukrainalaissyntyinen John Hynansky (vasemmalla) Kiovan pormestarin Vitali Klitschkon (keskellä) kanssa.

Hynansky käytti 2,5 miljoonaa dollaria uuteen pääkonttoriin ja valtavaan jakelukeskukseen Kiovan ulkopuolella, jossa 8000 autoa valmistetaan myyntiin vuosittain. Kolme vuotta myöhemmin Hynansky sai vielä 20 miljoonaa dollaria OPIC-rahoitusta jälleenmyyjiensä laajentamiseksi.

Hynansky puolestaan on liittovaltion vaalikomission tietojen mukaan myöntänyt Bidenin kampanjoihin yli 100 000 dollaria. Hynanskyn perheen jäsenet ovat olleet vieraina Valkoisessa talossa, ja Hynansky on antanut satoja tuhansia dollareita lainoja Bidenin perheen jäsenille. Presidentti Zelenskyi kuvailee Hynanskya myös hyväksi ystäväkseen ja on viime vuosina antanut hänelle jopa valtionpalkintoja.

Yhdysvaltain sotilasavun riittämätön avoimuus

Washington on käyttänyt miljardeja dollareita Kiovaan Ukrainan hyökkäyksen jälkeen torjuakseen tulevat hyökkäykset ja rakentaakseen maan uudelleen. Tähän päivään mennessä ei ole selvää, ketkä kaikki siitä ovat hyötyneet. Sotilaallinen apu sisältää myös epämääräisiä aloja, kuten ”turvallisuus”, ”tiedustelu” ja ”koulutus”, exxpress kirjoittaa lähteisiinsä viitaten.

”Aiemmin Hynansky on toimittanut poliisiautoja ja ambulansseja useille Ukrainan alueille”. ”Bidenin hallinto on tukenut Hynanskyn tiimiä Ukrainassa hyökkäyksen valmistelussa, mukaan lukien puhelut sen ylimmälle pomolle Kiovassa 13 päivää ennen kuin Venäjän tankit ylittivät rajan. Se on myöntänyt miljardeja dollareita sodan runtelemien kaupunkien jälleenrakentamiseen, joissa Hynansky operoi suurinta osaa maan autoliikkeistä ja huoltokeskuksista”, lehti kirjoittaa lähteisiinsä viitaten.

Presidentin läheinen suhde Hynanskyyn herättää suuria eettisiä kysymyksiä, Yhdysvaltain verkkosivuilla todetaan. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Bidenien liike- ja poliittiset siteet ovat päällekkäisiä. Tällä hetkellä republikaanit vaativat tarkempaa tarkastelua Bidenin pojan Hunter Bidenin toiminnasta, myös Ukrainassa. Bidenin harjoittamalla politiikalla on ilmeisesti vaikutusta myös hänen perheensä taloudellisiin etuihin.