Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov on mukana ETYJ:in kokousessa..

ETYJ hajoamisen partaalla?

Venäjällä katsotaan, että Etyj-järjestöstä on tullut läntisten maiden käsikassara.

Etyjin 2-päiväinen kokous alkoi Pohjois-Makedonian Skopjessa ilman Ukrainan, Puolan ja Baltian maiden edustajia.

Tällä toimenpiteellä maiden valtuuskunnat protestoivat Venäjän ulkoministerin Sergei Lavrovin osallistumista vastaan. ”Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan on ristiriidassa kaiken sen kanssa, mitä tämä järjestö pitää tärkeänä”, Etyjin puheenjohtaja ja Pohjois-Makedonian ulkoministeri Osmani sanoi kokouksen alussa.

Vuosittainen kokous on tilaisuus ETYJ:in 57 jäsenvaltion ulkoministereille tarkastella ja arvioida turvallisuustilannetta Euro-Atlantin ja Euraasian alueella sekä järjestön työtä kaikilla toiminta-alueilla.

Saksan ulkoministeri Baerbock, joka osallistuu kokoukseen yhdysvaltalaisen virkaveljensä Blinkenin tavoin, kritisoi Venäjää yrityksistä torpedoida yhteistyö Etyjissä.  ”Tiedän, että erityisesti Itä-Euroopan maille, Baltian maille, on uskomattoman vaikeaa istua pöytään jonkun kanssa, joka ei hyökkää vain Ukrainaan, vaan Euroopan rauhanjärjestystä vastaan brutaalilla tavalla”, Baerbock sanoi.

Venäjän varaulkoministeri Grushko kertoi valtiolliselle Tass-uutistoimistolle, että Venäjä vaatii Etyjiä palaamaan alkuperäisiin periaatteisiinsa ja alkuperäiseen tarkoitukseensa. Hän kuvaili Venäjän delegaation tunnelmaa ”taistelunhaluisesti päättäväiseksi”. Samalla Grushko luonnehti balttien saapumatta jättämisen merkityksettömäksi. ”Heidän läsnäolonsa huippukokouksessa ei ole ratkaisevaa Etyjin tulevaisuuden kannalta”, hän sanoi.

Etyj on yksi harvoista turvallisuus- ja demokratiapolitiikan dialogifoorumeista, jossa länsimaiden edustajat istuvat edelleen samassa pöydässä Venäjän kanssa. Sodan alusta lähtien Moskova on kuitenkin suurelta osin estänyt järjestön päätökset veto-oikeudellaan. Venäjällä katsotaan, että Etyj-järjestöstä on liittolaisineen tullut läntisten maiden käsikassara.

Tapahtuman yhteydessä ulkoministeri Lavrov tapasi Itävallan ulkoministerin Schallenbergin Etyjin pyynnöstä. Lavrov aikoo tavata myös unkarilaisen virkaveljensä Szijjarton.

Kokouksen asialistalla oleva kysymys seuraavasta puheenjohtajasta näyttää ratkeavan siten, että järjestön puheenjohtajaksi valitaan Malta.  Aiemmin Etyjin puheenjohtajaksi oli ehdolla Viro, mitä Venäjä ja Valko-Venäjä eivät hyväksyneet. 57 jäsenmaan Etyjissä päätöksiltä vaaditaan vähintään sitä, ettei kukaan vastusta tehtyä esitystä.

Etyjillä ei ole vielä hyväksyttyä budjettia, ja sen neljän tärkeimmän johtopestin jatkajista ei ole päätetty. Esimerkiksi Etyjin pääsihteerin Helga Schmidin kausi on päättymässä ensi sunnuntaina. Järjestön puheenjohtajana toimii tällä hetkellä kokouksen isäntämaan ulkoministeri Bujar Osmani. Suomea kokouksessa edustaa ulkoministeri Elina Valtonen (kok).

1 kommentti julkaisuun “ETYJ hajoamisen partaalla?

1. ETYJn arkistossa ovat ETYJn tarkkailijoiden paikanpäällä raportoimat seikkaperäiset tapahtumakuvaukset Ukrainan banderistien suorittamasta laajamittaisesta ja väkivaltaisesta hyökkäyksestä omia venäjänkielisiä maakuntiaan kohtaan (17.2.2022).

Venäjä reagoi vasta viikon kuluttua (24.2.2022) sotilasoperaatiolla estääkseen toisen mutta tällä kertaa vakavamman Kiovan suorittaman etnisen puhdistuksen. Venäjä toteutti sotilasoperaationsa YKn lausekkeiden mukaisesti aivan niin kuin Ranska yritti vaikuttaa samalla mandaatilla Ruandassa hutujen ja tutsien vihanpitoon.

Sotilasoperaatio Kiovan integroitujen nationalistien kansanmurhan hillitsemiseksi olisi kuulunut EUlle tarkemmin sanottuna Saksalle ja Ranskalle, mutta nämä pässivaltiot eivät noudattaneet niille kuuluvaa tehtävää. Heille on ollut tärkeämpää kaataa omat taloutensa kuin estää puolen miljoonan ukrainalaisen kaatuminen aivan turhassa sodassa.

Niin että se siitä Kiovan käyttämästä termistä `vastahyökkäys`. Mitään vastahyökkäystä ei ole koskaan ollut olemassakaan. On vain Kiovan suorittamia terrori-iskuja koska Ukrainalla ei ole käytössään kansallista armeijaa vaan ainoastaan terrorisotaan harjaantuneet panderistit – Azov pataljoonat.

Mitähän olisi tapahtunut jos Venäjä olisi oikeasti lähtenyt sotimaan Ukrainassa – voitte vain arvata.

Newsky