EU-huippukokous: Ei turvallisuustakuita Ukrainalle

Euroopan unioni on luvannut Ukrainalle kattavaa lisätukea, mutta on haluton antamaan turvallisuustakuita Ukrainan sodan päättymisen jälkeiselle ajalle.

EU- huippukokouksessa Brysselissä 27 jäsenvaltiota pystyivät eilen sopimaan vain epämääräisestä aieilmoituksesta ”tulevien turvallisuussitoumusten” osalta.

Syynä varovaiseen sanavalintaan oli Itävallan, Irlannin ja Maltan kaltaisten maiden asenne. Ne haluavat pysyä sotilaallisesti neutraaleina eivätkä siksi ole Naton jäseniä.

EU-maat ovat huolissaan venäläisten palkkasotureiden mahdollisesta siirtymisestä Wagner-ryhmässä Valko-Venäjälle. Wagnerin johtajaomistaja Jevgeni Prigožin keskeytti lauantaina äkillisesti Moskovaan suunnatun marssin ja ilmoitti olevansa halukas muuttamaan EU:n naapuriin Valko-Venäjälle – tuntemattoman määrän palkkasotureineen.

Valtion- ja hallitusten päämiehet keskustelivat asiasta myös Naton pääsihteerin Jens Stoltenbergin kanssa, jonka toimikautta on tarkoitus jatkaa syyskuuhun 2024, kertoo uutistoimisto AFP.