EU-huippukokous Wagnerin tahdissa

EU:n 27 jäsenmaan johtajat kokoontuivat torstaina Brysseliin kaksipäiväiseen Eurooppa-neuvoston huippukokoukseen. Kokousta puhutti venäläisen Wagner-palkkasotilasryhmän kaaosmainen, lyhyeksi jäänyt kapina.

Asialistan kärjessä piti olla Ukrainan mahdollisuus liittyä EU:hun. Wagnerin liikkeet ja osittainen sijoittuminen Puolaan näytti aiheuttaneen EU-johtajille tuoreen turvallisuusuhkan ja antoi puheille aihetta.

Esimerkiksi Liettuan presidentti Gitanas Nauseda on sanonut olevansa huolissaan Wagnerin johtajan Jevgeni Prigozhinin läsnäolosta naapurimaassa Valko-Venäjällä. ”Olemme erittäin huolissamme Valko-Venäjän kehityksestä. Prigozhin on jo siellä… En voi sanoa 100-prosenttisesti, mutta on hyvin todennäköistä, että hän on jo siellä, Nauseda sanoi toimittajille.

Puola on jo ennättänyt kertomaan sotilaallisen voiman lisäämisestä itärajallaan.

Huippukokoukseen osallistuivat myös Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi videoyhteydellä ja Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg henkilökohtaisesti.

Stoltenberg sanoi lounaspuheessaan näkevänsä säröjä Venäjän hallintojärjestelmässä Wagner-palkkasotilasryhmän kapinan seurauksena. ”On kuitenkin vielä liian aikaista tehdä lopullisia johtopäätöksiä. Ratkaisevaa on nyt luvata lisää apua Ukrainalle”, hän painotti.

Myös Suomen pääministeri Petteri Orpo (kok.) on Brysselissä ja osallistuu kaksipäiväiseen kokoukseen.

Keskiviikkona Orpo tapasi ensimmäistä kertaa pääministerinä Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin ja Euroopan parlamentin puhemies Roberta Metsolan. Lisäksi Orpo vieraili Suomen pysyvässä EU-edustustossa.

Orpo kertoo Twitterissä puhuneensa Euroopan parlamentissa käynnissä olleista äärettömän vaikeista, suurista hankkeista, jotka ovat Suomelle tärkeitä. Käsittelyssä olivat muun muassa ennallistamisasetus, hiilinielut ja puhdas vesi.

– Euroopan unionin on oltava vahvempi globaali toimija, Orpo toteaa. Vain näin Eurooppa voi pärjätä kilpailussa Kiinan, Yhdysvaltojen ja nousevien maiden kanssa.

Orpo painotti myös Ukrainalle annettavaa pitkäjänteistä tukea, johon EU:n on sitouduttava.

(Reuters, AFP, AP ym)

1 kommentti julkaisuun “EU-huippukokous Wagnerin tahdissa

1. Tyhjentäkää kassanne EU:n jäsenmaat ja tukekaa Ukrainaa. Maksoi mitä maksoi. Täysin järjetöntä. Kun rauhanneuvottelut on suljettu pois, Venäjä menee Kiovaan asti ja ottaa koko Ukrainan hallintaansa. Sitten vasta katsotaan, kenen kantti kestää. Eivät amerikkalaiset välitä pätkääkään Ukrainasta, ja se tullaan näkemään.