HANNIBAL RAIVOAA NYT ETELÄ-GAZASSA

Lokakuun 7. päivänä Israel tuhosi mm. panssarivaunuilla asuintaloja, joissa se tiesi olevan Hamasin asemiesten lisäksi maan omia kansalaisia. Näyttää siis siltä, että Hannibal on tullut takaisin.

Hannibal sai turpiin roomalaisilta Zamassa v. 202 eea. Miten käynee Hamasin kanssa Gazassa?

Israelin hallituksella, sen pääministeri Netanjahulla ja maan armeijalla on nyt kiire. Lähes kaksi miljoonaa palestiinalaista on ajettu kohti etelää, noin 15 000 tapettu ja asevoimat jyräävät juuri sille alueelle, johon pakolaisia on häädetty.

Yhdysvaltojen korkealta taholta todettiin 4.12.23, että Israelilla on ”vain muutama viikko aikaa”. Lausuntoa on tulkittu kahdella päinvastaisella tavalla.

Ensimmäisen mukaan sillä yritetään hillitä Israelin myrskyistä tuhovimmaa ilmoittamalla, että rahat sen tukemiseen loppuvat vuodenvaihteessa. Tällaisen näkemyksen esitti arvostettu analyytikko, ex-diplomaatti Alastair Crooke.

Toinen tulkinta on omani. Minusta saattaa olla niin, että lausunnolla usutettiin Israelia kiihdyttämään kansanmurhaan jo johtanutta Gazan vyörytystä ennen kuin maailmanlaajuinen paine Israelia vastaan kasvaa niin massiiviseksi, että USA:n on pakko lopettaa sodan rahoittaminen.

Minun mielestäni Alastair Crooke on, harvinaisesti ja ikävä kyllä, väärässä. Sotilaspolitiikan alueella olen täysi amatööri, mutta olen vuosikymmeniä seurannut poliitikkojen lausuntoja ja niiden seurauksien paljastamia todellisia tarkoituksia.

”Teillä on kaksi viikkoa aikaa…” Aikaa tehdä mitä? Lopettaa ”Hamasin tuhoaminen”, eli vetää joukot pois Gazasta, myöntää nöyryyttävä tappio ”terroristijärjestölle”, alistua Hizbollahin ja ympäröivien muslimimaiden paineen ja yleisen Israel-vastaisen mielipiteen edessä?

Niinköhän?

***

Kun selkkaus alkoi 7. lokakuuta 2023, en uskonut alkuunkaan, etteikö kaikkitietävä ja kaiken osaava Mossad olisi ollut ennakolta selvillä Hamasin aikeista. New York Timesin äskeinen paljastus kertoikin, että Israel oli saanut hyökkäyssuunnitelmasta laajat ja yksityiskohtaiset tiedot yli vuotta ennen Hamasin operaatiota.

Maa on ollut koko historiansa ajan varuillaan ja Golda Meirin sanoin ”Masada-kompleksin” vallassa. Masada on Kuolleen meren lähellä oleva vuori, jonne Herodes rakennutti linnoituksen. Juutalaiset kapinalliset pakenivat sinne ja tuhoutuivat roomalaisten piirityksessä 70-luvulla jKr..

On tietysti mahdollista, että Israel on turtunut tilanteeseen ja torkahtanut. Mutta toinenkin näkemys on olemassa. Entäpä, jos hyökkäyksen annettiin tapahtua, jotta saataisiin riittävä syy toteuttaa ikuinen haave ja suunnitelma Suur-Israelista? Lisäksi saatiin tarpeeksi paljon uhreja antamaan ”moraalinen oikeutus” palestiinalaisten massamurhaamiselle.

On todistettu, että 7.10.2023 tehdyssä iskussa surmattiin ainakin 1 200 ihmistä. Samalla on arvioitu, että suunnilleen puolet tapetuista oli israelilaisia, jotka kuolivat oman maansa armeijan tulitukseen sen noudattaessa ns. Hannibal-direktiiviä.

”Hannibal-direktiivi” tarkoittaa Israelin terroristi-iskujen ja kaappausten yhteydessä yleisesti noudattamaa menettelyä, jossa omia ei säästetä vihollista jahdattaessa. Jos terroristi pakenee esimerkiksi autolla kyydissään israelilaisia panttivankeja, ajoneuvo ihmisineen tuhotaan.

Hannibal-direktiivi otettiin käyttöön vuonna 1968 ja se kuulemma poistettiin ohjeistuksesta vuonna 2016.

***

Alunperin Hannibal oli Karthagon legendaarinen sotapäällikkö, joka eli ja kuoli ennen ajanlaskumme alkua. Nyt näyttää siltä, että tämä nykyinen toimii ennen ajanlaskumme loppua.

2 kommenttia julkaisuun “HANNIBAL RAIVOAA NYT ETELÄ-GAZASSA

1. On näköjään kaksi uskontoryhmää eli ISIS ja juutalaiset, jotka näkevät itsensä muiden yläpuolelle. Se näyttää oikeuttavan muiden murhaamisen ilman pelkoa tuomituksi tulemisesta. Lisäksi USAn valtaapitävät juutalaiset myötäkatsovat syyttömien ihmisten murhaamisen Palestiinassa. Tätä ei historia unohda ja takaisinmaksun aika tulee ennemmin tai myöhemmin, mutta tulee ja oikeutetusti.

2. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kaikki juutalaiset eivät suinkaan kannata Israelin palestiinalaisiin kohdistamaa sortoa. Itse asiassa monet Israelin politiikan ja sen vääryyksien tinkimättömät arvostelijat ovat Israelin tai Amerikan juutalaisia. Amerikan juutalaiset toimittajat Max Blumenthal ja Aaron Maté toimittavat erinomaista The Grayzone -nimistä julkaisua, jossa he tutkivan journalismin keinoin purkavat Israelin ja länsimaiden propagandaa, jolla pyritään oikeuttamaan palestiinalaisten alueiden valtaamista ja syrjintää, sekä nykyisessä tilanteessa jopa kansanmurhaa. Myös amerikkalainen juristi, Norman Finkelstein on ollut hyvin selkeäsanainen tuomitessaan Israelin toimet palestiinalaisia vastaan kansainvälisen oikeuden vastaisina, vain joitakin tärkeitä ääniä mainitakseni. Electronic Intifada ja Jewish Voice for Peace edustavat myös juutalaisten ponnisteluja oikeudenmukaisemman ja rauhanomaisemman rinnakkaiselon eteen.
    Israelissa toimivat juutalaiset rauhanaktivistit ovat tosin nykyisin todella vaikeassa tilanteessa ja joutuvat pelkäämään vainoa kotimaassaan. Max Blumentahlia siteeratakseni, he edustavat niitä juutalaisia, joille ”Ei koskaan enää”, ei merkitse pelkästään ”ei koskaan enää meille.”