Iso-Britannialta köyhdytetyllä uraanilla vahvistettuja ammuksia Ukrainaan

Uutistoimisto TASS:in mukaan Ison-Britannian viranomaiset toimittavat Ukrainalle köyhdytettyä uraania sisältäviä, panssaroitujen ajoneuvojen tuhoamisen tehokkuutta parantavia ammuksia.

Tämä kävi ilmi apulaispuolustusministeri, paronitar Annabel Goldien kirjallisesta vastauksesta House of Lordsin jäsenen Raymond Jolliffen esittämään kysymykseen.

”Sen ohella, että myönnämme Ukrainalle Challenger 2  pääpanssarivaunu pataljoonan, toimitamme myös ammukset, mukaan lukien köyhdytettyä uraania sisältäviä panssarintorjunta-ammuksia. Tällaiset patruunat ovat erittäin tehokkaita nykyaikaisten tankkien ja panssaroitujen ajoneuvojen päihittämisessä”, Goldie sanoi eduskunnan verkkosivuille lähetetyssä lausunnossa.

Venäjän sosiaalisen median kanavissa kierisivät uutiset köyhdytetystä uraanista valmistettujen ammusten toimittamisesta Ukrainaan tiistaina. Presidentti Putin viittasi uutisiin Kiinan presidentti Xin tapaamisen jälkeen. ”Jos kaikki tämä tapahtuu, Venäjän on reagoitava vastaavasti, koska länsi kollektiivisesti alkaa jo käyttää ydinaseita”, hän sanoi mediatietojen mukaan.

Britannian sotilaallinen apu Ukrainalle vuonna 2022 oli noin 2,3 miljardia (2,8 miljardia dollaria). Lontoo lähetti yli 10 000 NLAW panssarien torjuntaohjusjärjestelmää, yli 200 panssaroitua ajoneuvoa, M270 monilaukaisu rakettijärjestelmiä ja Brimstone-ohjuksia.

Brittiohjaajat ovat jo kouluttaneet yli 10 000 ukrainalaista sotilasta. Yhdistyneen kuningaskunnan viranomaiset arvioivat humanitaarisen ja taloudellisen avun arvoksi 1,5 miljardia (1,86 miljardia dollaria). Vuonna 2023 Britannian viranomaiset aikovat osoittaa vähintään 2,3 miljardia dollaria sotilaalliseen apuun Ukrainalle.