Israelin ja Ukrainan apupaketit halutaan jakaa Yhdysvaltain kongressissa.

Israelin entinen pääministeri Naftali Bennett sanoi lauantaina YouTube-kanavan haastattelussa, että Yhdysvallat ja sen länsimaiset liittolaiset estivät hänen ponnistelunsa Venäjän ja Ukrainan sodan lopettamiseksi sen alkuvaiheessa.

Bennett matkusti Venäjälle 4.3.2022 tapaamaan presidentti Putinia. Haastattelussa hän kertoi yksityiskohtaisesti sovittelustaan Putinin ja Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskin välillä, jota hän sanoi koordinoivansa USA:n, Ranskan, Saksan ja Britannian kanssa.

Bennett sanoi, että molemmat osapuolet sopivat isoista myönnytyksistä sovittelun aikana. Venäjä olisi luopunut ”denatsifioinnista” tulitauon ehtona. Bennett oli määrittellyt ”denatsifioinnin” merkitsevän Zelenskyn syrjäyttämistä. Bennein mukaan Putin oli taannut, ettei Zelenskyä yritetä tappaa.

Toinen myönnytys, jonka Venäjä Bennettin mukaan teki, on, että se ei tavoittele Ukrainan aseistariisuntaa. Zelensky puolestaan lupasi, ettei Ukraina hae Naton jäsenyyttä, mikä Bennettin mukaan oli syy Venäjän hyökkäykselle.

Tuolloisissa raporteissa todettiin Venäjän ja Ukrainan pehmentävän kantojaan. Israelin viranomaisiin viitaten Axios raportoi 8. maaliskuuta, että Putinin Zelenskyille tehtyä ehdotusta on vaikea hyväksyä, mutta se ei ole niin äärimmäinen kuin he odottivat. He sanoivat, että ehdotus ei sisällä hallinnon muutosta Kiovassa ja antaa Ukrainalle mahdollisuuden säilyttää suvereniteettinsa.

Keskusteltuaan siitä, miten länsimaiset johtajat suhtautuivat hänen sovittelupyrkimyksiinsä, Bennett sanoi, että Britannian silloinen pääministeri Boris Johnson otti ”aggressiivisen linjan”, kun taas Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja Saksan liittokansleri Olaf Scholz olivat ”pragmaattisempia”.

Lopulta länsimaiset johtajat vastustivat Bennetin ponnisteluja. ”Sanon tämän laajassa merkityksessä. Luulen, että lännellä oli legitiimi päätös jatkaa Putinin lyömistä ja olla [neuvottelematta], Bennett sanoi.

Kun Bennetiltä kysyttiin, estivätkö länsivallat välitystyöt, Bennet sanoi: ”Periaatteessa kyllä. He estivät sen, ja luulen heidän olleen väärässä.”

Selittäessään päätöstään toimia välittäjänä, Bennett sanoi, että oli Israelin kansallisen edun mukaista olla valitsematta puolta sodassa viitaten Israelin toistuviin ilmaiskuihin Syyriaan. Bennett sanoi, että Venäjällä on S-300-ilmapuolustus Syyriassa ja että ”jos he painavat nappia, israelilaiset lentäjät putoavat”.

Neuvottelutahtoa oli

Venäjän ja Ukrainan väliset neuvottelut eivät pysähtyneet Bennettin ponnisteluihin. Myöhemmin maaliskuussa Venäjän ja Ukrainan viranomaiset tapasivat Istanbulissa, Turkissa, ja sen jälkeen käytiin virtuaalisia neuvotteluja. Ulkoministeriölle puhuneiden Yhdysvaltain entisten virkamiesten selvityksen mukaan osapuolet sopivat alustavan sopimuksen puitteista. Venäjän viranomaiset, mukaan lukien Putin, ovat kertoneet julkisesti, että sopimus oli lähellä Istanbulin neuvottelujen jälkeen.

Mutta neuvottelut epäonnistuivat lopulta länsimaisen painostuksen jälkeen. Boris Johnson vieraili Kiovassa huhtikuussa 2022 ja kehotti Zelenskiä olemaan neuvottelematta Venäjän kanssa. Ukrainska Pravdan raportin mukaan hän sanoi, että vaikka Ukraina olisi valmis allekirjoittamaan sopimuksen Venäjän kanssa, Kiovan läntiset tukijat eivät ole siinä mukana.

Myöhemmin huhtikuussa Turkin ulkoministeri Mevlut Cavusoglu sanoi, että jotkut NATO-maat halusivat jatkaa Ukrainan sotaa. ”Istanbulin neuvottelujen jälkeen emme uskoneet, että sota kestäisi näin kauan… Mutta Naton ulkoministerikokouksen jälkeen jäi vaikutelma, että… Naton jäsenmaissa on niitä, jotka haluavat sodan jatkuvan, että Venäjä heikkenisi. He eivät juurikaan välitä Ukrainan tilanteesta, Cavusoglu sanoi.

Muutama päivä Cavusoglun kommenttien jälkeen puolustusministeri Lloyd Austin myönsi, että yksi Yhdysvaltojen tavoitteista Ukrainan tukemisessa on Venäjän heikentäminen.

2 kommenttia julkaisuun “Israelin entinen pääministeri Bennett: Yhdysvallat esti Venäjän ja Ukrainan rauhan

1. USA ja koko länsi on syyllinen tähän konfliktiin. Amerikkalaiset päättäjät tietävät, että heidän taloutensa romahtaa Brics-maiden ansiosta. Eurooppaa myös odottaa täysi katastrofi valuutan ja talouden romahdettava, Suomi mukaanlukien.