Jenni Haukio Kuva: Niko Lipsanen Creative Commons Attribution 3.0

KUKA HALLITSEE SUOMEA?

Tasavallan presidentin puoliso osallistuu luottamuksellisiin kokouksiin, joissa käsitellään valtakunnan kannalta tärkeää, turvaluokiteltua eli salaista tietoa.

Päättääkö ulkopolitiikasta Jenni Haukio yhteistyössä valtioneuvoston kanssa?

Tohtori Jenni Haukio, joka on myös tasavallan presidentin puoliso, kertoo kirjassaan tärkeitä asioita. Hän muun muassa sanoo halunneensa vallankäyttäjäksi. Runotyttö Haukio osallistuu kertomansa mukaan säännöllisesti kokoontuvan presidentin kabinetin kokouksiin, valtiovierailuiden järjestelyihin ja perehtyy myös niiden poliittiseen sisältöön.

Jenni Haukio on Lotta Svärd -järjestön elvyttäjä. Kun Sauli Niinistö on luonnehtinut itseään ”maanpuolustushenkiseksi reservin upseeriksi”, hän on löytänyt rinnalleen naisen, joka piti lottapukuun sonnustautuneena puheen aikoinaan kielletyn järjestön tilaisuudessa.

Jenni Haukion julkiset sanat ja teot antavat kuvan lähes äärikonservatiivisesta ja -oikeistolaisesta henkilöstä. Hän on oman kertomansa perusteella mukana valtakunnan tärkeimpiä päätöksiä pohjustettaessa ja tehtäessä.

Mitä tämä on? Onko meillä varapresidentti? Mikä on Jenni Haukion mandaatti?

Montako ääntä rouva Haukio sai presidentinvaalissa, tai missään vaalissa? Mitä laki sanoo presidentin ja hänen puolisonsa tehtävistä ja velvollisuuksista?

Sauli Niinistö on laventanut presidentin valtaoikeuksia ovelilla menettelyillä, puhuttelemalla esimerkiksi eduskuntaryhmiä Nato-jäsenyydestä ja sitä ennen käyttämällä TP-UTVA:a kuin pienoiseduskuntaa.

Vallankäytössä on näköjään laaja harmaa alue, jota presidentti ja hänen valtaa hamuava puolisonsa ovat käyttäneet laitoja myöten. Vaiko laitojen yli?

Jenni Haukio on poikkeustapaus. Aikaisemmat presidenttien puolisot ovat ymmärtäneet roolinsa toisenlaiseksi. Olen lukenut esimerkiksi Ester Ståhlbergin muistelmia ihaillen hänen älykkyyttään ja tietojaan. En muista hänen halunneen salaisia tietoja ja valtaa.

Helsingin Sanomat huomasi Jenni Haukion kirjassaan paljastamat erikoisuudet. Lehden toimittaja Anna-Liina Kauhanen ehdotti, että presidentin puolison ”roolia selkeytetään”. Kannatan ajatusta.

***

On syytä ryhtyä tutkimaan Suomen demokratian tilaa pala palalta. Olen lukenut ulko- ja turvallisuuspoliittiset selonteot ja paksun pinkan muita asiakirjoja 1990-luvun puolesta välistä eteen päin.

Nato ja uusi valtajärjestely pilkistää ensin esiin varovaisin sanankääntein, sitten nousee ja ottaa asemansa viimeistään vuonna 2001. Jossain vaiheessa piti todeta, että vallan ovat kaapanneet sotilaat, ja sotilasmieliset.

Tapa, jolla EU-jäsenyys, rahaliitto ja lopulta ”aiesopimus” Naton kanssa tehtiin, muodosti pohjapiirroksen nykyisen Nato-Suomen vallankäytölle. Demokratialla on siinä enintään komeljanttarin osa. Niinistön perheyritys on vienyt maan keskelle suurvaltojen eturistiriitojen polttopistettä.

Tätäkö me haluamme?

Kansaa on muka kuultu. Ei ole. Nöyryyteen tottuneelle kansalle on myyty uusi ”demokraattinen” todellisuus kymmenen vuotta jatkuneella, massiivisella propagandalla. Sillä ei ole juuri mitään sidosta aidon demokratian kanssa.

Nytkö me kaikki olemme yhtä mieltä siitä, että USA/Naton miehitys ja vuoden 1939 kaltaisen hyökkäysalueen perustaminen maahan on ihan hyvä ja turvallisuutta lisäävä juttu? Ja että kun äärimmäisen oikeistolainen hallitus saa alamaiset kontalleen, Suomesta muodostuu ihannevaltio?

Uusi ulkoministeri tekee valtiovierailut ”tärkeimpiin naapurimaihimme”, Ruotsiin ja Viroon. Ministerin kartassa on supervallan kokoinen valkoinen alue.

Tämä ei ole yksisilmäisyyttä vaan sokeutta.

5 kommenttia julkaisuun “KUKA HALLITSEE SUOMEA?

1. Suomalainen on nöyrä. Nöyryyden kasvatus alkaa jo aivan pienestä saakka, jatkuu koulussa ja myöhemmin työelämässä. Se on iskostettu niin syvälle aivoihin, että maan johdon täytyy syyllistyä todella vakavaan tekoon, ennenkuin kansa nousee kapinaan. Vakavia tekojakin peitellään niin pitkään, että niiden vaikutus häviää uusien asioiden noustua pintaan. Tulee mieleen tässä lähimenneisyydessä aikoinaan Paavo Lipposen hallituksen aikaan, kun Suomi saatiin johdettua vilpillisesti ja asioita salaten EUhun. Ja nyt vastikään Sauli Niinistön johdolla Natoon. Molempia tullaan vielä tutkimaan ajan saatossa. Valitettavasti maksajia ja kärsijöitä ovat kaikki suomalaiset. On suorastaan uskomatonta, miten jotkin henkilöt, kuten esimerkiksi Sanna Marin, pääsevät maan ylimpiin johtoihin ja tehtäviin. Ilman apulaisia ja kannustavia medioita se ei onnistuisi. Tulee mieleen yksi puolue, joka on pettänyt suomalaisia jo vuosisadan, sos.demit. On annettu ymmärtää, että he ovat tavallisen kansalaisen puolella, mutta loppujen lopuksi he ovat pitäneet huolta, että nöyryys jatkuu eikä silmät saa aueta täysin. Nyt on sitten persut ottaneet keskustan, vasemmiston ja sos.demien paikan hallituksessa. Ja kansan nöyryyttäminen jatkuu.

2. Kansanäänestystä Suomen Nato-jäsenyydestä ei suoritettu, vaikka niin luvattiin. Pitivät riittävänä noin 1300 ihmisen kyselyä, josta Erkkikään ei ota selvää. Ulkoministeriön lausuntopalvelussa annettiin kuitenkin virallisesti 1591 lausuntoa, kaikki omilla nimillään. Vain harva lausunto puolsi Natoon liittymistä. Tästä ei isommin huudella. Miksi?

3. Herrasväki Niinistön touhu alkaa muistuttaa diktatuuria. Tiedämme että nälkä kasvaa syödessä. Joten diktatuuriin mennään jos kansa ei pysäytä nykykehitystä. Nm. En löisi vetoa kansan puolesta.