JOULUNA 2023

Naapuriseuran hallitus ja lehtemme toimitus toivottavat Sinulle
ja lähimmillesi rauhallista Joulua!

Miten voin toivottaa joulurauhaa, jota ei maailmassa ole?

Toivottaisinko sitä kenraaleille, sotien johtajille, sodista päättäjille, presidenteille ja ministereille, vihan saarnaajille?

Ehkä yhtäkylläisessä rauhassa eläneen Suomen poliitikoille, jotka valtaa hamutessaan vetävät meitä kohti sekasortoa?

Vai palestiinalaisille, joiden joulupöydässä raunioiden ja joukkohautojen keskellä on vain pölyä?

Tai meille, jotka ahdamme mahaamme harmaasuolattua kinkkua ja graavilohta, huuhdomme herkut alas gourmet-lehden suosittelemalla viiden tähden viinillä?

Tai lähes miljoonalle köyhälle suomalaiselle, jotka saavat ehkä ruokapaketin Pelastusarmeijalta?

***

Tätä kirjoittaessani tunnen itseni tyhjänpuhujaksi. Minulla ei ole oikeita, tekopyhyydestä puhtaita sanoja.

Siksi minun jouluevankeliumini tulee suorana lähetyksenä Gazan kaduilta ja pelon valtaamasta Betlehemistä.

Mitä me muuta voimme tänä jouluna kuin rukoilla vallan haltijoiden julmuuden kohteeksi joutuneiden puolesta?

***

Olkoon aika miten synkkä tahansa, on sen keskeltä etsittävä pilkahduksia, ellei muuten niin oman mielensä terveyden ja tasapainon vuoksi. Vuonna 2023 minun elämäni valonsäde on ollut yhteys rauhaa rakastaviin ja omasta ajattelustaan kiinni pitäviin ihmisiin laajemminkin kuin täällä kotona.

Naapuriseurassa, sen Fb-ryhmässä sekä tämän julkaisumme piirissä teitä on jo tuhansia. Tieto siitä, ettei ole yksin mietteittensä kanssa, on merkittävä voimanlähde.

Kirjoittaminen on yksinäistä puuhaa – yleensä. Mutta nyt olen tuntenut istuvani näppäinten äärellä ympärilläni kannustava ja rohkaiseva joukko. Sanonpa asian suoraan: ilman teitä tästä ei olisi tullut yhtään mitään!

Alan olla varma, että Naapuriseuralla on iso tehtävä ja tulevaisuus. Siispä kuitenkin: Hyvää ja rauhallista Joulua!

21 kommenttia julkaisuun “JOULUNA 2023

1. Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille Naapuriseuran aktiiveille ja ystäville!

Luullakseni me – ainakaan useimmat meistä – emme elä vihan vallassa, vaikka oikeutettuakin vihaa on tarjolla yltäkyllin. Suurimman osan elämääni olen kunnioittanut kaikkia auktoriteetteja ja lähtökohtaisesti uskonut heidän sanomisiinsa ja oikeudentuntoonsa. Suomessa vellovan russofobian, korona-ajan ja muutamien muiden ilmiöiden jälkeen olen joutunut surukseni huomaamaan, että luottamukseni Suomen viranomaisiin, poliitikkoihin ja mediaan on kärsinyt totaalisen haaksirikon. He ja ne elävät vihan vallassa, mutta eivät oikeutetun vihan. Asiat eivät ole aivan näin mustavalkoisia, mutta lyhyesti sanoen ja vain lievästi kärjistäen juurikin ovat.

1. Juurikin näin.
      Minun aikajanani voidaan laskea ”aikaa ennen koronaa, ja aika sen jälkeen”. Viimeinen normaali vuosi oli 2019.
      Sen jälkeen menetin uskoni päättäjiin, valtaatekeviin, terveysjärjestöihin ym.
      Nykyisin on joko me tai ne. Välimaastossa on vain ne, jotka hiljenevät ja yrittävät sopeutua.

2. Oikein hyvää ja rauhallista Joulua kaikille Naapuriseuralaisille!

Vaikka mielessä nyt soivatkin enemmän Eino Leinon Elegian kuin joululaulujen säkeet, niin Joulu tuokoon tullessaan uuden valon syntymisen ihmeen. Erityiset kiitokset myös kaikille teille seuralaisille, jotka olette kirjoituksillanne ja järjestämillänne tapahtumilla valaisseet tätä pimeää syksyä 2023.

3. Kiitos Maunu,
    Olet yksin tehnyt enemmän työtä rauhan edestä kuin koko Eduskunta (asetoimitus taholille, jotka eivät noudata Vuorisaarnaa on sama kuin liittyisi rikollisten seuraan).

”Jos täyttyisikin maailma nyt valheen enkeleistä,
    niin pimeys ei voittoa kuitenkaan saisi meistä.
    Ne olkoot raivoissaan ja syöskööt kiukkuaan.
    Nyt valheen vallat on jo saaneet tuomion.
    Ne yksi sana kaataa.

Se sana seisoo vahvana, ne ei voi sitä kestää.
    Kun kanssamme on Jumala, ken meiltä voiton estää?
    Jos veis he henkemme, osamme, onnemme,
    ne heidän olkohon, vaan meidän iät on
    Jumalan valtakunta.”
    Toivon kaikillle mielirauhaa sekä Jouluksi että seuraavaksi vuodeksi.
    ”Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan”

4. Hyvää Joulua ja Toiveikkaampaa Uutta Vuotta 2024 kaikille Naapuriseuralaisille ja vielä erikseen Maunolle! Kiitokset palstan pitäjille ja kaikille kirjoittajille!
    Tietäisikö joku miten on käynyt Paavo Väyrysen kannattajakortin keräyksen, viimeinen toivo vaaleihin.

5. Rauhaisaa Joulunaikaa Naapuriseuran toimitukselle, ja
    kiitos tästä ensimmäisestä vuodesta!
    Julkaisu on ollut Valo pimeydessä!

Mielenrauhaa toivon kaikille lukijoille,
    ja aktiiveille! Sytyttäkää kynttilä ikkunalle,
    se valaisee myös naapuria (toivottavasti). 🙂

1. Rauhan joulua ja rauhaa tulevalle vuodelle, siinä joulutoiveeni.Aiemmin menneinä hyvinä aikoina oli itsestäänselvyys, että oli turvallista ja kaikin puolin vakaata, itärajaamme mainostettiin ja pidettiin maailman rauhallisimpana rajana, mitä se olikin.Tämä nykyajan kielteinen suhtautuminen rauhanomaisiin suhteisiin nostattaa suuren käsittämättömyyden tunteen, miten tämä on mahdollista, miten tähän on tultu ja mitähän jatkossa seuraa.Onneksi on järjellisesti ajattelevia kanssaihmisiä ilman paatosta ja vihaa, eivätkä ole nykyisen aivopesun sumentamia.Hyvää joulua.