Albanese ja Xi, kuva AAP

Kiina ja Australia liennyttävät

”Kiinan ja Australian olisi edistettävä strategisen kumppanuutensa kehittämistä rakentaessaan keskinäistä ymmärrystä ja luottamusta”, Xi sanoi Australian pääministerille Anthony Albaneselle.

Kiinan ja Australian olisi edistettävä strategisen kumppanuutensa kehittämistä rakentaessaan keskinäistä ymmärrystä ja luottamusta, Xi sanoi Australian pääministerille Anthony Albaneselle. Hän on ensimmäinen Australian johtaja, joka vieraili Pekingissä vuoden 2016 jälkeen Kiinan pääkaupungin suuressa kansansalissa.

Vahvasta suhteesta ”on hyötyä tulevaisuudessa”, Albanese kertoi Xille vuoden sisällä toisessa, yli tunnin kestäneessä tapaamisessa.

Kiina ja Australia rakensivat vuosikymmenien ajan kauppasuhteita, ja Pekingistä tuli Canberran suurin kaupallinen kumppani australialaisen ruoan ja luonnonvarojen ostajana.

Suhteet katkesivat sen jälkeen, kun Australia vuonna 2017 syytti Kiinaa sekaantumisesta sen politiikkaan. Seuraavana vuonna Australia kielsi kiinalaisen teknologiajätin Huawei Technologies Co:n (HWT.UL) laitteet 5G-verkkoonsa kansallisen turvallisuuden pelosta.

Australian vuonna 2020 esittämä pyyntö kansainvälisen tutkimuksen COVID-pandemian alkuperästä, joka syntyi Kiinan Wuhanin kaupungissa vuoden 2019 lopulla, raivostutti Pekingin, joka vastasi estämällä erilaisia ​​australialaisia ​​tuontituotteita.

Suhteiden huonontuttua Kiina varoitti opiskelijoitaan opiskelemasta Australiassa vetoamalla rasistisiin välikohtauksiin, jotka uhkasivat monen miljardin dollarin koulutusmarkkinoita.

Aiemmin maanantaina Albanese seuralaisineen pysähtyi Pekingin ikonisessa taivaan temppelissä ja poseerasivat valokuvassa pyöreällä Echo Wallilla, jossa Australian silloinen pääministeri Gough Whitlam seisoi vuonna 1973, vuosi sen jälkeen, kun kaksi maata solmivat siteet.

”Kiinassa sanotaan usein, että vettä juodessamme emme saa unohtaa kaivon kaivojia”, Xi sanoi. ”Kiinalaiset eivät unohda pääministeri Whitlamia, joka kaivoi meille kaivon.”

’ERITTÄIN POSITIIVINEN’

Albanese ryhtyi toimiin suhteiden vakauttamiseksi sen jälkeen, kun hänestä tuli pääministeri viime vuoden toukokuussa ja hän tapasi Xin G20-huippukokouksen sivussa Indonesiassa marraskuussa.

Kiina alkoi pian alentaa kaupan esteitä, sallii hiilen tuonnin tammikuussa ja lopetti ohran tullit elokuussa. Viime kuussa Peking suostui tarkistamaan australialaisen viinin 218 prosentin polkumyyntitulleja.

”Huomasin, että esteetön kauppa oli molempien maiden edun mukaista, se oli hyvä kiinalaisille kuluttajille sekä australialaisille viejille”, Albanese sanoi toimittajille kokouksen jälkeen. ”Hän varmasti myönsi, että australialainen viini on hyvää.”

Kiinan tammi-syyskuun tuonti Australiasta kasvoi 8,1 % edellisestä vuodesta 116,9 miljardiin dollariin, Kiinan tullin tiedot osoittavat. Vuonna 2022 tuonti putosi 12,7 prosenttia 142,1 miljardiin dollariin.

Tapaaminen oli ”erittäin myönteinen”, Albanese sanoi ja lisäsi, että hän oli kutsunut Xin vierailemaan Australiassa.

”Olemme molemmat yhtä mieltä siitä, että meidän ei pitäisi määritellä erojamme, tunnustaa, että niitä on olemassa, mutta myös tunnustaa molemminpuolinen hyöty, joka meillä on.”

SUHTEESSA ESTEITÄ

Australian tuki YK:n päätökselle, jolla hylättiin Kiinan aluevaatimukset Etelä- Kiinan merellä , on suututtanut Pekingin, joka on kertonut Canberralle, ettei asia ole sen huolenaihe.

Australia sanoo, että Etelä-Kiinan meri on tärkeä väylä sen kaupalle Japanin ja Etelä-Korean kanssa.

Pekingin vaikutusvalta Tyynenmeren saarivaltioiden keskuudessa huolestutti myös Australiaa, kun taas Canberran turvallisuusliitto Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian kanssa Intian ja Tyynenmeren alueella – joka tunnetaan nimellä AUKUS – lisäsi kiinalaisia ​​huolia eristämisestä.

”AUKUS ei tullut nimenomaisesti esiin. Keskustelimme kuitenkin alueellisesta vakaudesta”, Albanese sanoi antamatta tarkempia tietoja. ”Puhuin suojakaiteista ja sotilaiden välisestä yhteistyöstä Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä. Se on tärkeää.”

Albanese otti esille myös australialaisen kirjailijan Yang Hengjunin tapauksen , joka on ollut vangittuna Pekingissä neljäksi vuodeksi vakoilusyytteiden vuoksi.

1 kommentti julkaisuun “Kiina ja Australia liennyttävät