Rodríguez sitoutumattoman liikkeen ministerikomiteassa Kampalassa

Kuuba ehdottaa kansainvälisen suojeluoperaation käynnistämistä Gazassa

Kuuban hallitus ehdottaa sitoutumattomalle liikkeelle kansainvälisen suojeluoperaation välitöntä käynnistämistä Gazan alueella.

Kuuban hallitus on ehdottanut sitoutumattomalle liikkeelle (Movimiento de Países No Alineados, Mnoal) Yhdistyneiden Kansakuntien yleiskokouksen valtuuttaman kansainvälisen suojeluoperaation välitöntä käynnistämistä Gazan alueella.

Kuuban ulkoministeri Bruno Rodríguez osallistui ministerikokoukseen Ugandan pääkaupungissa Kampalassa 19. sitoutumattoman liikkeen kokouksen edellä.

Sitoutumattoman Palestiina-liikkeen komitean kokouksessa Rodríguez sanoi, että operaatiolla on ”kiireellinen tehtävä” varmistaa palestiinalaisten siviilien turvallisuus ja suojelu sekä helpottaa humanitaarisen avun ja ruoan toimittamista.

”Kansainvälinen yhteisö todistaa Palestiinan kansaan kohdistuvaa kansanmurhaa. Israel, miehitysvalta, hyökkää Gazan puolustuskyvytöntä väestöä vastaan pommein ja raketein. Toteuttamalla ’riiston filosofiaansa’ Israel on saanut aikaan äärimmäisen laajan humanitaarisen katastrofin palestiinalaisalueella, joka on ollut laittomasti miehitettynä 75 vuotta”, Rodríguez korosti.

Kuuban ulkoministeri tuomitsi mitä jyrkimmin siviilien, erityisesti naisten, lasten ja YK:n humanitaaristen työntekijöiden, ”jatkuvan tappamisen”, Gazan alueen väestön summittaiset pommitukset, kotien, sairaaloiden ja siviili-infrastruktuurin tuhoamisen sekä palestiinalaisväestön veden, ruoan, sähkön ja polttoaineen toimitusten täydellisen keskeyttämisen. Hän vaati, että palestiinalaisten karkottaminen maasta, joka heille oikeutetusti kuuluu, on lopetettava.

Rodríguez jatkoi: ”Rankaisemattomuuden, jonka turvin Israelin hallitus toimii, on loputtava. Tällainen käyttäytyminen voidaan selittää vain luottamalla siihen, että sitä ei pidetä vastuussa teoistaan, koska se nauttii Yhdysvaltain hallituksen ja muiden NATO-liittolaisten tukea”

Kuuba tukee myös kansainvälisen rauhankonferenssin koollekutsumista, jonka tavoitteena on taata Palestiinan kansan ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja Palestiinan valtion nopea hyväksyminen Yhdistyneiden Kansakuntien täysjäseneksi.

Ulkoministeri vahvisti Kuuban tukevan Etelä-Afrikan Israelia vastaan Kansainvälisessä tuomioistuimessa tekemää valitusta, joka koskee joukkotuhonnan ehkäisemisestä ja rankaisemisesta tehdyn yleissopimuksen rikkomista.

”Jokainen rankaisemattomuuden, passiivisuuden, kaksinaismoralismin tai hiljaisuuden minuutti maksaa lisää viattomia ihmishenkiä. Kansainvälisen yhteisön on toimittava nyt”, Rodríguez painotti.

Samanlaisia vaatimuksia esitti Kuuban kanssa myös 7. Afrikan mantereen solidaarisuuskokouksessa Etelä-Afrikan Mpumalangan maakunnassa Kuuban kansojen ystävyyden instituutin (ICAP) puheenjohtaja Fernando González Llort.

Hän kehotti kaikkia läsnä olevia ryhmiä allekirjoittamaan järjestöjen kirjeen, jossa valtioita kehotetaan tukemaan Etelä-Afrikan oikeusjuttua kansainvälisessä tuomioistuimessa. González Llort katsoi, että ”maailman kansojen ja hallitusten yhteinen toiminta on välttämätöntä”.

Granma

KUUBAMINREX

1 kommentti julkaisuun “Kuuba ehdottaa kansainvälisen suojeluoperaation käynnistämistä Gazassa