HMS Queen Elizabeth

NATO:n merivoimat torjuvat pohjoisilla vesillä Venäjän hypoteettista hyökkäystä

Pohjoisella Norjanmerellä on käynnistymässä suuri merisotaharjoitus.

Iltalehden saamien tietojen mukaan pohjoisella Norjanmerellä on käynnistymässä suuri merisotaharjoitus.

Sen sisältönä on lehden ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteiden mukaan torjua hypoteettinen hyökkäys, jonka Venäjä kohdistaisi Pohjois-Norjaan ja Suomen Lappiin pohjoisesta.

Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun NATO-maat tai Yhdysvaltojen asevoimat harjoittelevat Suomeen suuntautuvan, Venäjältä tulevan hypoteettisen sotilaallisen uhkan torjumista.

Britannian kuninkaallisen laivaston lippulaiva HMS Queen Elizabeth lähti Portsmouthin satamasta 8. syyskuuta  ja on nyt Norjanmerellä. Brittilaivasto tiedotti, että sen lippulaiva johtaa lentotukialusosastoa, jonka suorittamiin operatiivisiin harjoituksiin osallistuu myös muita JEF-maita.

JEF on Yhdistyneen kuningaskunnan johtama kymmenen maan kansainvälinen kriisinhallintaan Itämeren alueella keskittynyt nopean toiminnan joukko.

HMS Queen Elizabeth  johtaa Carrier Strike Group -muodostelmaa. CSG on Yhdysvaltain laivaston operaatiomuodostelma, joka koostuu noin 7 500 henkilöstä. Se sisältää yleensä lentotukialuksen, vähintään yhden risteilijän, vähintään kaksi hävittäjää tai fregattia muodostavan hävittäjälaivueen ja 65-70 lentokoneen lentotukialuslentueen.

Carrier Strike Group voi myös ajoittain sisältää sukellusveneitä, liitännäislogistiikkalaivoja ja huoltolaivan. Yksi lentotukialus pitää sisällään tarpeeksi tulivoimaa kilpailemaan kokonaisten kansakuntien ilmavoimien kanssa.

Lippulaiva HMS Queen Elizabeth

Lentotukialus HMS Queen Elizabeth on suunniteltu toimimaan V/STOL-lentokoneiden kanssa. Ne kykenevät pystysuoraan tai lyhyeen nousuun ja laskuun. Tämä tarkoittaa, että koneet voivat nousta ilmaan ja laskeutua lyhyellä kiitotiellä, mikä tekee niistä soveltuvia erilaisiin olosuhteisiin.

HMS Queen Elizabeth on Yhdistyneen kuningaskunnan laivaston historian voimakkain pinta-alus. Sen johtamaan operaatioon voi kuulua kaksi Yhdistyneen kuningaskunnan laivaston fregattia, kaksi hävittäjää, kaksi huoltoalusta ja sukellusvene. Amerikkalainen laivaston hävittäjä ja hollantilainen fregatti ovat myös osa iskuryhmää.

Puolustusvoimat ei ole tiedottanut normaaliin tapaan osallistumisestaan poikkeuksellisen massiiviseen pohjoiseen merisotaharjoitukseen.