Puškinin muistomerkkiä Riiassa uhkaa purkaminen

Latvian pääkaupungin Riian kaupunginvaltuusto äänesti tiistaina 1800-luvun venäläisen runoilija Aleksandr Puškinin muistomerkin purkamisesta, varapormestari Linda Ozola kertoi Facebookissa.

”Pushkinin päivät Kronvaldan puistossa ovat luettuja”, Ozola kirjoitti viitaten kaupungin keskustan puistoon. Siellä sijaitsee vuosina 1799–1837 kaupungissa asuneen venäläisen runoilijan patsas. Pushkin on venäläisen kirjallisuuden suuri hahmo.

Varapormestari kutsui veistosta laittomasti asennetuksi muistomerkiksi. Venäjän Latvian suurlähetystö lahjoitti patsaan vuonna 2009 ja se sijoitettiin puistoon entisen Riian pormestarin Nils Usakovin avustuksella.

Patsaan ”tulisi kadota” kaupunkimaisemasta ja se pitäisi ”lopulta” poistaa, varapormestari sanoo. Ozola, konservatiivisen Kods Rigai -puolueen jäsen, oli yksi neljästä paikallisesta kansanedustajasta, jotka tukivat muistomerkin kaatamista.

Kods Rigain kansanedustajat kehottivat aiemmin 60-jäsenistä kaupunginvaltuustoa poistamaan muistomerkin ennen toukokuun 4. päivää, Viron nettiportaali Delfi raportoi tiistaina. Kansanedustajien kerrotaan arvelevan, että patsaan ympäristöstä voisi tulla kokoontumispaikka ihmisille, jotka juhlivat voittoa natsismista toisessa maailmansodassa. Yhdeksättä toukokuuta vietetään voitonpäivänä Venäjällä. Ihmiset saattaisivat myös tuoda kukkia muistomerkille, kansanedustajat uskoivat, Delfi kertoi.

Aiemmin Ozola kutsui Puškinin monumenttia ”Venäjän imperialismin symboliksi”, jota Venäjän suurlähetystö käytti ”pehmeän voiman ja propagandan välineenä”.

Delfin mukaan kaupunginvaltuusto on sopinut vain muistomerkin siirtämisestä keskeisestä Kronvalda-puistosta toiseen paikkaan. Uutta paikkaa tai ajankohtaa ei kuitenkaan ole päätetty, Delfi sanoi.

Venäjänkieliset protestoivat ”kielikansanmurhaa” vastaan Latviassa

Sen jälkeen kun Latvia itsenäistyi Neuvostoliitosta, se on yhä useammin pitänyt neuvostoaikaisia monumentteja sorron symboleina. Toukokuussa 2022 Baltian valtion hallitus äänesti kaikkien neuvostoaikaisten monumenttien poistamisesta 15. marraskuuta mennessä Ukrainan konfliktiin vedoten.

Elokuussa 2022 Riian viranomaiset tuhosivat Neuvostoliiton muistomerkin, jolla muistettiin Latvian ja sen pääkaupungin vapautumista natseista toisessa maailmansodassa. Tämä tapahtui huolimatta YK:n ihmisoikeustoimiston (OHCHR) varoituksesta lopettaa purku. Riika väitti, että YK:n päätös tuli liian myöhään, ja lisäsi, että OHCHR ”ei ole tuomioistuin” ja sen mielipiteet ”eivät ole oikeudellisesti sitovia”.

Moskovan ja Kiovan välinen konflikti on myös lisännyt jännitteitä Latvian viranomaisten ja maan suuren venäläisvähemmistön välillä, joka on noin neljännes koko väestöstä. Latvian presidentti Egils Levits sanoi viime vuonna, että venäläistä perintöä edustavat ihmiset, joiden uskollisuus hallitukselle on kyseenalainen, tulisi ”eristää yhteiskunnasta”.

Lähde: RT News Live

1 kommentti julkaisuun “Puškinin muistomerkkiä Riiassa uhkaa purkaminen

1. Kommunismi oli juutalaisten keksintö ja hanke. Baltit joutuivat sen hirmuvallan alle. Vapauduttuaan tarrasivat juutalaiseen länteen, joka ajaa ihan samaa asiaa vaan vähän eri keinoin ja iskulausein. Baltit ovat näin ollen suurimpia surkimuksia.