Putin varoitti Natoa eskaloimasta Ukrainan konfliktia

Venäjän vastaus Puolalle ja Liettualle seuraa välittömästi

Venäjän presidentti Vladimir Putin on varoittanut Yhdysvaltoja ja sen Nato-liittolaisia Puolaa ja Liettuaa yrityksistä eskaloida Ukrainan konfliktia. Hän teki selväksi, että Venäjän vastaus seuraisi välittömästi. Ja on mahdollista, että se on ydinasevastaus. Putin otti tilanteeseen kantaa operatiivisen kokouksen alussa turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenten kanssa 21. heinäkuuta.

Putin antoi puheenvuoron Venäjän federaation ulkomaantiedustelupalvelun johtajalle Sergei Naryshkinille. Kyse oli uusista uhista, jotka ovat syntyneet Ukrainan suuntaan. Naryshkinin mukaan Puolan eliitti on yhä tietoisempi siitä, että Ukrainan asevoimat eivät voi vastustaa Venäjän armeijaa, ja että ”Ukrainan tappio on ajan kysymys”. ”Puolan johto vahvistaa aikomustaan hallita Ukrainan läntisiä alueita, sijoittamalla joukkojaan sinne”, Naryshkin sanoi.

Tämä voidaan tehdä Lublinin kolmion puitteissa: Liettuan, Puolan ja Ukrainan prikaatia kasvattamalla. Puola voi päättää ryhtyä tällaiseen askeleeseen, kun se arvioi Ukrainan asevoimien vastahyökkäyksen epäonnistuneen huolimatta länsimaisten aseiden valtavista toimituksista Ukrainaan.

Ei tarpeen turvallisuuden lisäämiseksi

Puolan, Liettuan ja Ukrainan yhteyttä ei tarvita Länsi-Ukrainan turvallisuuden varmistamiseksi, Putin katsoo, vaan myöhempää ”näiden alueiden miehitystä” varten. ”Jos puolalaiset yksiköt tulevat esimerkiksi Lviviin tai muille Ukrainan alueille, ne pysyvät siellä. Ja he pysyvät ikuisesti. Puolan johtajat todennäköisesti odottavat muodostavansa koalition ”Naton sateenvarjon” alla ja puuttuvansa suoraan Ukrainan konfliktiin, jotta he voivat sitten ”repiä” lihavamman palan itselleen, palauttaa, kuten he uskovat, historialliset alueensa – nykypäivän Länsi-Ukrainan”. Putin  muistutti myös Neuvostoliiton ja Puolan historian yhteisistä sivuista.

Valko-Venäjän rooli

Puolan suunnitelmat eivät kuitenkaan rajoitu tähän. ”On tunnettua, että he haaveilevat myös Valko-Venäjän maista. Ukrainan hallinnon politiikan osalta tämä on heidän liiketoimintaansa. Emme puutu tähän. Mutta mitä tulee Valko-Venäjään, se on osa unionivaltiota. Hyökkäyksen avaaminen Valko-Venäjää vastaan merkitsee aggressiota Venäjää vastaan. Vastaamme tähän kaikin käytettävissä olevin keinoin”, Putin vakuutti.

Toinen rintama?

Se, että Nato yrittää avata täysimittaisen toisen sijaisrintaman Venäjää vastaan, tuli selväksi liittouman huippukokouksen jälkeen Vilnassa, politiikan tutkija Maksim Zharov uskoo. Todennäköisesti tämän suunnitelman käytännön toteutus on nyt alkanut.

”Puolassa ja Liettuassa vahvistetaan voimakkaasti maaryhmää, ilmapeitettä vahvistetaan, myös Vilnassa ja suoraan Kaliningradissa. Putinin lausunnon tarkoituksena on hillitä tätä aktivointia ja varoittaa länttä siitä, että Venäjä voi vastata, jos ei suoraan, niin epäsymmetrisesti, ja että Venäjä voi mennä pidemmälle sotilaallisen läsnäolonsa rakentamisessa Valko-Venäjällä”, politiikan tutkija totesi.

Lähde: Uutistoimisto URA