Kiovassa kielletään venäjänkielinen kulttuuri

Venäjän taiteelle ja kulttuurille Ukrainan pääkaupungissa on määrätty väliaikainen kielto. Ihmisoikeusaktivistien mukaan toimenpide on syrjivä ja perustuslain vastainen. Kiellosta kertoo laajassa artikkelissaan Saksan valtiollinen mediakanava Deutsche Welle.

Artikkelin mukaan venäläisiä lauluja laulavat katumuusikot Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa voivat pian kohdata ongelmia. Samoin venäläistä taustamusiikkia soittavat baarit ja ravintolat voivat joutua vaikeuksiin.

Syynä on, että Kiovan kaupunginvaltuusto on määrännyt tilapäisen kiellon esittää tai esitellä venäjänkielistä taidetta ja kulttuuria – kuten kirjoja, musiikkia, näytelmiä ja konsertteja – julkisesti. Tämä kielto kattaa myös kulttuuri- ja koulutusohjelmat. Rajoitus ei koske vain venäläisten kirjailijoiden ja tekijöiden teoksia, vaan kaikkia kulttuurituotteita, jotka esitetään julkisesti venäjäksi tai käännetään venäjäksi.

Ukrainan kansanedustajat kertovat perusteluksi, että toimenpiteen tarkoituksena oli suojella Ukrainaa Venäjän vaikutukselta. ”Venäjä on hyökkääjän kieli, eikä sillä ole paikkaa pääkaupunkimme sydämessä”, sanoi pysyvän koulutus- ja tiede-, nuoriso- ja urheilukomitean varapuheenjohtaja Vadym Vasylchuk Deutsche Wellen toimittajalle.

Pelkkää symboliikkaa?

Toimenpidettä tukee Ukrainan Vidsich-liike, joka vaatii venäjän kielen ja venäläisten tuotteiden, elokuvien ja musiikin kieltämistä.

Vidsich (ukrainaksi: Відсіч, Rebuff) on vuonna 2010 perustettu väkivallaton ukrainalainen yhteiskunnallinen liike. Liike perustettiin vastauksena tuolloisen Ukrainan presidentin Viktor Janukovitšin politiikkaan ja hänen hallintonsa “Venäjä-mielisisiksi” katsottuihin taipumuksiin.

”Venäjänkielisten kulttuurituotteiden kielto on välttämätön”, Vidsich-aktivisti Kateryna Chepura sanoi DW:lle. ”Tämä on lisävipu aktivisteille, jotka pyrkivät boikotoimaan kaikkea venäläistä, joten voimme sanoa: sulje se, poista venäläinen julkisesta elämästä.”

Kiovan kaupunginvaltuuston kielto on kuitenkin väliaikainen ja antaa sille vain symbolisen ominaisuuden. Pysyvä, oikeudellisesti sitova kielto edellyttäisi Ukrainan parlamentin, Verkhovna Radan, tukea.

Eräät venäjänkieliset kulttuurituotteet ovat jo kiellettyjä Ukrainassa. Kiellot ovat peräisin syyskuusta 2019. Silloin Lvivin alueella otettiin käyttöön ensimmäiset rajoitukset. Myöhemmin muut kaupungit, kuten Ternopil ja Zhytomyr Volhynian alueella, seurasivat esimerkkiä.

Ihmisoikeusaktivisti Volodymyr Yavorskyy Ukrainan kansalaisvapauksien keskuksesta sanoi kuitenkin, että tällaiset kiellot ovat syrjiviä ja perustuslain vastaisia. ”Nämä ovat laittomia päätöksiä, koska paikallisviranomaisilla ei ole oikeutta säännellä tällaisia ​​asioita ja määrätä tällaisia ​​kieltoja”, Yavorskyy sanoi DW:lle. ”Siksi niillä ei ole oikeudellisia seurauksia.” Oikeuslaitos, hän lisäsi, oli jo katsonut tällaiset paikalliset kiellot laittomiksi.

Kiovan kaupunginvaltuuston venäläisiä kulttuurituotteita koskevaa moratoriota rikkovaa henkilöä ei voida saattaa vastuuseen, Yaworskyy sanoi. ”Nämä paikallisten viranomaisten antamat kiellot ovat vain poliittisia eleitä – vain Ukrainan parlamentti voi muuttaa tällaiset kiellot laiksi.” Hän sanoi, että vasta silloin niistä tulisi oikeudellisesti sitovia ja täytäntöönpanokelpoisia.

Ukrainan parlamentti kielsi jo kesäkuussa 2022  venäläisten artistien kappaleiden julkisen soittamisen. Rajoitus ei kuitenkaan koske venäläisiä laulajia, jotka tuomitsevat Venäjän sodan Ukrainaa vastaan. Myös Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyy allekirjoitti äskettäin lain, joka kieltää venäläisten kirjojen maahantuonnin ja jakelun. Eduskunta hyväksyi sen viime vuonna.

Kiistoja odotettavissa

Riippumatta siitä, ovatko paikalliset kiellot voimassa vai ei, venäläisen musiikin soittaminen julkisesti aiheuttaa varmasti kiistoja. Otetaan esimerkiksi äskettäinen erimielisyys 17-vuotiaan buskerin ja ukrainalaisen kansanedustajan Natalya Pipan välillä. Hän valitti, kun teini esitti venäläisen rock-legenda Viktor Tsoin kappaleita kadulla Lvivissä, joka vastineeksi loukkasi naista sanomalla, että hänen annettiin soittaa mitä tahansa musiikkia. Myöhemmin busker julkaisi kuitenkin videon, jossa hän pyysi anteeksi lainsäätäjältä.

Toinen kiista tapahtui Pohrebyn kylässä Kiovan alueella. Siellä nuori nainen heitettiin ulos kahvilasta, koska hän valitti, että laitos soitti venäläisen poplaulaja Grigory Lepsin kappaletta, joka tukee Venäjän sotaa Ukrainaa vastaan.

Älä kopioi Venäjän aggressiota

Ukrainan venäjäksi ja saksaksi työskentelevä ukrainalainen taiteilija, kääntäjä ja kirjailija Jevgenia Belorusets sanoo, että venäjän kielen kielto on syrjivä. ”Nämä kiellot pitävät yllä myyttiä siitä, että ukrainalaista kulttuuria syrjitään aina”, hän kertoi DW:lle. ”Tämä sitten oletettavasti antaa sille oikeuden syrjiä muita kulttuuri-ilmaisun muotoja.”

”Ukrainankielinen kulttuuri tietää liian hyvin, miltä syrjintä tuntuu”, hän lisäsi. ”Sen ei pitäisi yrittää voittaa tätä traumaa aiheuttamalla samanlaista kipua muille.” Tekijä sanoi, että Ukrainan pitäisi pidättäytyä ”projisoimasta Venäjän aggressiivisia aikeita Ukrainan monimutkaiseen kulttuuriseen tilanteeseen”.

Ukrainan tulevaisuus demokraattisena valtiona riippuu hänen mukaansa siitä, että kaikille myönnetään heidän oikeutensa ja hyväksytään oma monimutkainen menneisyytensä. ”Haasteena on hyväksyä kilpailevat näkemykset yhteiskunnassa.”

Lähde: Deutsche Welle. Referoitu artikkeli on käännetty saksasta.