Rasmussen varoittaa eskalaatioriskistä Ukrainan sodassa

Puolustusliitto Naton entinen pääsihteeri Anders Fogh Rasmussen varoittaa The Guardian -lehdessä Ukrainan sodan laajenemisen riskistä.  Osa Nato-maista saattaa hänen mukaansa lähettää joukkoja Ukrainaan, jos maalle ei anneta kirjallisia turvatakuita ja optiota Naton jäseneksi.

”Mikäli Nato ei saa sovittua selkeästä etenemispolusta Ukrainalle, on selvä mahdollisuus, että jotkut maat saattavat toimia itsenäisesti”, Rasmussen sanoi The Guardianin mukaan.

”Tiedämme, että Puola on hyvin sitoutunut antamaan konkreettista apua Ukrainalle. En sulkisi pois mahdollisuutta, että Puola sitoutuisi tässä yhteydessä vielä voimakkaammin kansalliselta pohjalta ja Baltian maat seuraisivat, mahdollisesti sijoittaen joukkoja maahan”, entinen pääsihteeri toteaa.

Rasmussenin mukaan pelkät turvatakuut eivät riitä, vaan myös Ukrainan Nato-jäsenyydestä on keskusteltava. Hän arvioi, että jotkut NATO-liittolaiset saattavat kannattaa turvatakuita, jotta voitaisiin välttää todellinen keskustelu Ukrainan jäsenyyspyrkimyksistä, hän sanoi The Guardianille.

Turvatakuiden on katettava tiedustelutietojen jakaminen, yhteinen koulutus, tehostettu ampumatarviketuotanto, Naton yhteistoimintakyky ja riittävät asetoimitukset.

Rasmussen ei usko, että tämän aihepiirin välttäminen on mahdollista, vaan se nousee esille Vilnan huippukokouksessa.

”Olen puhunut useiden itäeurooppalaisten johtajien kanssa, ja on olemassa joukko kovia, itäisen Keski-Euroopan liittolaisia, jotka haluavat Ukrainalle ainakin selkeän tien kohti Nato-jäsenyyttä.”

Rasmussen torjui väitteen, jonka mukaan Ukrainalle ei voitaisi tarjota mahdollisuutta Nato-jäsenyyteen ennen sodan päättymistä. Rasmussenin mukaan se antaisi Putinille veto-oikeuden.

Luvassa hätäkokous

Puolustusliitto Nato pitää seuraavan huippukokouksensa Liettuan pääkaupungissa Vilnassa 11.-12.7. 2023. Pääsihteeri Jens Stoltenbergin mukaan kokous tarjoaa liiton jäsenten päämiehille tilaisuuden sopia lisätoimista pelotteen ja puolustuksen vahvistamiseksi, puolustusmenojen merkittävän kasvun tarkistamiseksi sekä Ukrainan tukemisen jatkotoimista.

Puolan ja Baltian maiden erilliset pyrkimykset Ukrainan konfliktin suhteen tulevat varjostamaan kokousta ja tekevät siitä tilanteen edelleen kärjistyessä NATO:n hätäkokouksen.

1 kommentti julkaisuun “Rasmussen varoittaa eskalaatioriskistä Ukrainan sodassa