Sähkösirkus

Viimeaikaiset pakkaset ovat jälleen aktivoineet keskustelun sähkön hinnasta. Jopa viittäkymmentä senttiä lähentelevät pörssihinnat tekevät kuluttajien elämän epävarmaksi. Pakkasen paukkuessa tekisi mieli lisälämmittimien ym. käyttöön.

Kolmannen valtiomahdin toiminta tässä askarruttaa. Uutisoidaan kyllä sähkön hinnasta ja pakkaslukemista, mutta esitetäänkö se tärkein kysymys. Miksi?

Sähkön ”valmistuksen” yksikköhintahan on sama pakkasista ja tuulesta riippumatta. Vesi Imatrankoskessa ja muissa voimalaitoksissa virtaa myös samanhintaisena kuin ennenkin.

Tässä tilanteessa lehdistön pitäisi mielestäni penkoa asioitten taustoja; kenen etu tämä keinottelu on? Myöskin esivaltamme toimintaa tässä asiassa pitäisi läpivalaista. Miksi energiavirasto osoittaa täydellistä välinpitämättömyyttä kansalaisten pärjäämiseen?

Sanotaan, että keskieurooppa ja erityisesti Hollanti kannattavat tätä hinnan määräytymismekanismia. Pitääkö meidän siis kompensoida Hollannin tulppaaninviljelijöitä! Varsinkin kun uutisten mukaan Suomi on nyt omavarainen sähköntuotannossa.

Valtiovallan tuleekin nyt ottaa ohjakset omiin käsiin ja määrätä sähkölle kattohinta!

Tästä hyötyisivät vät sekä kuluttajat että yritykset. Muuten olen sitä mieltä, että Caruna tulee kansallistaa! Sähkönsiirron voittovarojen lähettäminen ulkomaisille sijoittajille pitää lopettaa!

10 kommenttia julkaisuun “Sähkösirkus

1. Matti Hannila: olet kirotun oikeassa. Ajatteleppa miten kuka hyvänsä pressaehdokas saisi valtavaa kannatusta, jos saisi hoidettua tämän sähköongelman kuriin. Asia ei tietenkään ole presidentin hoidettavalla listalla, mutta äärimmäisiin älyttömyyksiin tulisi puuttua. Suosio nousisi varmaan yli sadan prosentin. Tänä aamuna sielua kirveli jo pelkkä kahvinkeitto sähköllä. Apua huudan monen muun tavoin.

1. Ensiksi, tuo maalaus rautatie Uraliin, on erittäin hyvä. Toiseksi, ketä voi äänestää seuraavissa vaaleissa, kun kaikki ehdokkaat ovat täysiä pölvästejä. Kuka tai ketkä ovat näiden takana, jotka vetelevät naruista ja antavat ohjeet miten toimia? Paavo Väyrynenkin pelattiin ulos vilpillisesti. Olisi voinut päästä kakkoskierrokselle. Taitaa tulla nukkuvia eniten.

1. Juuri tätä sontaa on täällä Suomessa. kukaan kansalainen ei puutu mitenkään, vaikka viedään housut jalasta. Valtio maksaa sähköyhtiöiden voitot. Professori Heikki Patomäki valaisi myös tähän liittyvää asiaa Suomalaisista: kukaan ei puhu eikä pukahda: EI uskalla. Olen itse menettänyt Naapuriseuran linkeillä, YSTÄVIÄ? Ei harmita yhtään.

2. Silläkin on iso merkitys, että sähkön osto Venäjältä (tietääkseni) lopetettiin. Rosatomin ydinvoimala Pyhäjoella olisi auttanut kummasti, mutta ei varmaan vielä näille pakkasille. Projekti ”piti” Venäjä-vihan huumassa lopettaa ja vieläpä (sekin) nähtävästi vastoin sopimuksia.

Yleisemminkin Suomelle olisi edullista hyötyä Venäjän luonnonvaroista ja osaamisesta. On sitä osaamista Suomessakin, mistä taas Venäjä olisi voinut hyötyä. Olisi ja olisi, jos ei olisi vaihdettu ystävyyttä vihollisuuteen. Propagandasta johtuen suomalaiset luulevat olevansa oikeudenmukaisuuden puolella Venäjää vihatessaan, mutta eivät ole.

Turha toive arvatenkin, mutta pikkaisen totuutta ja nöyryyttä peliin valtiojohdoltamme, niin asiat saataisiin taas parempaan suuntaa. Olisivathan silti vielä Nato ja DCA, mutta jos niistä ei pääsisi heti eroon, niin sitä ennen niiden pahoja seuraamuksia voitaisiin ainakin lieventää, jos oikein haluttaisiin.

3. Yksi suuri syy tällä sähköntuotannon ongelmalle ovat vihreät ja vallitseva viherhulluus. Vanhat isot hiilivoimalat otettiin pois käytöstä viime vuosikymmenellä ja kaiken kukkuraksi romutettiin, että niitä ei varmasti saada enää käyttöön. Ne olisi ehdottomasti pitänyt säilöä varavoimalaitoksina erikoistilanteiden varalle kuten nyt.

Mutta kaikkea ohjaa taustalla WEF ja YK Great resetteineen päivineen – 2030 ”Et omista mitään, olet onnellisempi kuin koskaan”. Kaikki tämähän mitä nyt tapahtuu tähtää tähän. Suomalaisista tehdään rutiköyhiä, valtiosta 100% riippuvaisia. Jos sitä ei vieläkään tajua kaikista näistä tapahtumista on vika omassa pääkopassa.

1. Sepä se. vaikea tehdä oikeen mitään. Lain koura kyllä ylettää joka paikkaan tässä maassa. Toisaalta olisi järkevää muuttaa ulkomaille, mutta mihin? Toisaalta se on väärin, että joutuu pakenemaan synnyinmaastaan vain sen vuoksi, että hullut on vallassa.