Sanna Marin ja eurooppalaiset arvot

”… Ukraina taistelee eturintamassa eurooppalaisten arvojen puolesta.” Näin sanoi pääministeri Sanna Marin pitäessään lennokasta puhetta vierailullaan Kiovassa.

En voi rehennellä sillä, että tuntisin syvällisesti Ukrainassa vallitsevia arvoja, mutta en voi olla kysymättä, missä vaiheessa eurooppalaisten arvojen joukkoon ovat nousseet esim. massiivinen korruptio, suurten kielivähemmistöjen oikeuksien räikeä polkeminen ja raaka väkivalta oman maan kansalaisia kohtaan.

Tämän lisäksi rohkenen epäillä, että ukrainalaisten taisteleminen ei aivan ensisijaisesti johdu eurooppalaisten arvojen ylevästä puolustamisesta, vaan siihen on pikemminkin aivan muita syitä, jotka ovat ukrainalaisille todella tärkeitä. Myöskään halu kuulua länteen ei vielä ole tae siitä, että arvot olisivat tämän halun keskeisimpiä motiiveja. Mietinkin, ovatko pääministerimme puheet pikemminkin naiivia intomielisyyttä vai häikäilemätöntä valehtelua.

Ennen kuin julkisesti päästää suustaan latteuden eurooppalaisten arvojen puolustamisesta, kannattaisi ylipäätään hieman pohtia, mitä ne arvot tänä päivänä ovat. Kun seuraan mediaa, näen ympärilläni itselleni täysin vieraita, kerrassaan kummallisia arvoja.

En ole vielä omaksunut omiksi arvoikseni esim. sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin sekoittamista keskenään, oikeutta päättää itse omasta juridisesta sukupuolestaan biologisista tosiasioista piittaamatta ja vaihdella sitä halutessaan tuon tuostakin. Myös sateenkaarikirjon korottaminen joissain piireissä suorastaan muita paremmaksi tuntuu itselleni oudolta, samoin kuin perinteisten perhearvojen katoaminen historian hämärään.

Nykyinen Eurooppa on niin kirjava, että sen yhteisiä arvoja on jo hyvin vaikea hahmottaa. Arvojen omaksumiseen vaikuttavat monet seikat, kuten ikä, etninen tausta ja koulutus. Esimerkiksi pääministeri Marin ja minä olemme aivan eri sukupolvea, ja perhetaustamme on täysin erilainen. Kuitenkin olemme saman maan kansalaisia ja tallanneet planeettaamme jo yli kolmekymmentä vuotta samaan aikaan.

Kaikesta päätellen silti arvomme ovat keskenään hyvin erilaiset. Kuinka kirjavia siis ovat eurooppalaiset arvot ylipäätään? Onko mitään yhteisiä arvoja enää edes olemassa? Näiden pohdintojen tuloksena näen todella onttona Sanna Marinin kliseemäisen, mihinkään tosiasiaan perustumattoman väitteen, että Ukraina taistelisi eturintamassa eurooppalaisten arvojen puolesta, ja että sen vuoksi suomalaistenkin on välttämätöntä lähettää sinne jo neljästoista erä tappovälineitä barbaaristen venäläisten tuhoamiseksi.

Heillähän ei nykyisten eurooppalaisten arvojen mukaan näytä olevan ihmisarvoa ollenkaan.

2 kommenttia julkaisuun “Sanna Marin ja eurooppalaiset arvot

1. Ukrainalla ei ole mitään tekemistä ”eurooppalaisten arvojen” kanssa. Ukrainan presidentti on juutalainen ja samoin on myös pääministeri ja puolet hallituksen jäsenistä. Lisäksi Israelin Mossad ja CIA toimivat Ukrainan armeijan apuna propagandan teossa. Ukraina ei ole demokraattinen valtio, vaan sionistien johtama fasistinen valtio, jossa äidinkieleltään venäläisiä vainotaan. USA loi Ukrainan vuonna 2014 vallankaappauksessa ja Ukraina on tapattanut omia venäjänkielisiä kansalaisiaan kahdeksassa vuodessa yli 14 000. CIA loi Venäjä-vihan systemaattisella propagandalla. Ukraina palvelee USA:n maailmanvaltausagendaa. USA on käyttänyt Ukrainan avustamista 160 miljardilla dollarilla. Sanna Marin on Maailman Talousfoorumin WEF:n agentti eli kuuluu WEF:n nuoriin globaaleihin johtajiin. Hänen uraansa tukee WEF. Myös Zelenskyj kuuluu WEF:n nuoriin johtajiin. WEF:n luoja ja johtaja on juutalainen Klaus Schwab. Sanna Marinista leivotaan korkeaan asemaan EU:ssa.