Slovakia: Ficon johtama hallitus lopettaa asetoimitukset Ukrainaan

Slovakian vaalien osapuolet sopivat EU- ja Nato-jäsenyyteen perustuvasta, mutta samalla ”Slovakian kansallisia etuja kunnioittavasta” ulkopolitiikasta.

Uuden pääministerin Robert Ficon johdolla Karpaattien valtio lopettaa sotilaallisen avun Ukrainalle. Slovakia jatkaa silti Ukrainan siviiliyhteiskunnan tukemista.

Lähes kaksi viikkoa Slovakian parlamenttivaalien jälkeen kaksi sosiaalidemokraattista puoluetta ja yksi nationalistinen puolue ovat sopineet kolmen puolueen koalitiosta, Handelsblatt kertoi keskiviikkona. Entinen ”vasemmistonationalistinen” hallituksen päämies Robert Fico (SMER) toimii nyt pääministerinä.

Liberaalimman sosiaalidemokraattien HLAS:n johtajasta Peter Pellegrinistä tulee parlamentin puhemies, kun taas pienin koalitiokumppani on Venäjä-mielinen Slovakian kansallispuolue SNS.

Venäjä-mielinen Smer-puolue voitti vaalit Slovakiassa

Venäjä-mielinen Smer-puolue voitti

Vaikka hallitus ei ole vielä paikallaan, on jo selvää, että osapuolet sopivat EU- ja Nato-jäsenyyteen perustuvasta, mutta samalla ”Slovakian kansallisia etuja kunnioittavasta” ulkopolitiikasta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Slovakia jatkaa Kiovan tukemista Ukrainan sodassa, mutta ei enää asein, vaan vain siviilihyödykkein.

EU:n suurin kriitikko pakotepolitiikan ja Ukrainan tukemisen suhteen on tähän mennessä ollut Unkari. Ficon vaalivoiton myötä Unkari saa nyt tukea. Myös Puolan solidaarisuus Ukrainaa kohtaan on murenemassa. Puola, joka oli aiemmin yksi Ukrainan vahvimmista tukijoista, on ilmoittanut, ettei se toistaiseksi enää toimita aseita Ukrainalle.

RT News