Suomen Venäjän-suurlähettiläs Antti Helanterä kutsuttiin 6. heinäkuuta Venäjän ulkoministeriöön, joka protestoi voimakkaasti Suomen viranomaisten harjoittamaa vastakkainasettelua Venäjän ja Suomen välillä, jonka tarkoituksena oli romuttaa vuosikymmeniä muodostuneet molempia osapuolia hyödyttävät Venäjän ja Suomen suhteet, katkaisten monipuoliset kauppa-, talous-, ja alueidenväliset siteet, suorat yhteydet kansalaisten välillä, joihin kuuluu venäläisten syrjintä kansallisen alkuperänsä perusteella, maahantuloviisumien myöntämiseen liittyvissä asioissa, mikä estää Venäjän edustustojen normaalia toimintaa tässä maassa, mukaan lukien henkilöstön vähentäminen ilmoittamalla työntekijöitä epätoivotuksi ”persona non grata”, Venäjän ulkoministeriön lausunnossa todetaan.

Todettiin lisäksi, että nyt käsiteltävät Suomen NATO-jäsenyyden parametrit ovat uhka Venäjän federaation turvallisuudelle ja Kiovan hallinnon kannustaminen sotaan sekä sen pumppaaminen länsimaisilla aseilla tarkoittaa selvästi vihamielisiä toimia Venäjää vastaan, joihin se ei voi jättää vastaamatta.

Suomen suurlähettiläälle ilmoitettiin, että koska tämän vuoden kesäkuussa karkotettiin Suomesta yhdeksän Venäjän ulkomaisten instituutioiden edustajaa, Suomen Venäjän-suurlähetystön ja Suomen Pietarin-pääkonsulaatin yhdeksän työntekijää julistettiin ”persona non grataksi”.

Lisäksi todettiin, että Suomen viranomaisten aiheuttamien konfliktien vastatoimiksi Venäjä päätti perua suostumuksensa Suomen pääkonsulaatin toimintaan Pietarissa lokakuun 1. päivästä alkaen. On huomattava, että Suomelle luovutettiin Venäjän ulkoministeriön toimesta asiaa koskevat diplomaattiset nootit.

Myös Suomen pohjoiset ratahankkeet tiedossa

Venäjän ulkoministeriön virallinen edustaja Maria Zakharova kertoi tiedotustilaisuudessa, että diplomaattinen osasto oli kutsunut Suomen Venäjän  – suurlähettilään Antti Helanterän kuultavaksi.  Tilaisuus lähetettiin ministeriön YouTube – kanavalla .

Tätä ennen tuli myös tiedoksi, että Suomi oli aloittanut Ruotsiin johtavan pohjoisen rautatien modernisoinnin. Radan uusimisen oletetaan nopeuttavan NATO-kaluston siirtoa maahan konfliktin sattuessa Venäjän kanssa. Hankkeeseen suunnitellaan investoivan 37 miljoonaa euroa, jotta se valmistuu ensi vuonna.

Ulkoministeri Sergei Lavrov sanoi kesäkuun lopussa, että Venäjä on valmis harkitsemaan Suomen ehdotuksia valtioiden välisten suhteiden palauttamiseksi ottaen huomioon Helsingin Nato-jäsenyyden.

2 kommenttia julkaisuun “”Suomen NATO-jäsenyyden parametrit ovat uhka Venäjän federaation turvallisuudelle”

1. Voi tätä Suomi-parkaa. Poliittinen tyhmyys on huipussaan. Verratkaapa Sergei Lavrovin kommenttiin, että Venäjä on valmis harkitsemaan suhteiden palauttamista. Venäjä ymmärtää, että Suomi on kuin pikkulapsi, joka kiukuttelee ja rauhoittuu hetken päästä saatuaan tikkarin suuhunsa.

2. Millaisen roolin Suomi ottaa Natossa? kysytään Yle uutisten 09.07 päälähetyksessä. Washingtonin näkemys asiaan kuultiin 02.07.2023 uutislähetyksessä jossa Yleisradion Washingtonin-kirjeenvaihtaja Juri von Bondsdorf kertoi Suomen nyt olevan ”Naton pohjoinen ulottuvuus”. Tässä tulokulmassa suomi vertautuu luontevasti Albaniaan, Jugoslavian pommitusten aikaiseen Yhdysvalloille tärkeään tukialueeseen, ”eteläiseen ulottuvuuteen” . Pohjoinen ulottuvuus, pitkä maaraja ja altis mieli tarjoaa Yhdysvalloille erinomaisen ja auliin alustan Venäjää kohtaan suunnatulle provokaatiolle. Valitettavasti Suomen turvallisuuspolitiittinen päätöksenteko on nyt sellaisessa asennossa, että Amerikkalaisten rynnäkkökoneiden tankkaus ynnä atomipommareiden paraatilentojen kaltaisia demonstraatioita laaditaan jatkossakin.