Venäläinen atomijäänmurtaja

Onko Venäjä häviämässä pelin arktisesta alueesta?

”Kun Suomi ja Ruotsi liittyvät, jokainen arktisen alueen maa Venäjää lukuun ottamatta on Naton jäsen, hän kirjoittaa. Kyse on reittien ja resurssien hallinnasta.

Britannian sääpalvelun mukaan merijää on vähentynyt viimeisen viiden vuoden aikana, vaikka tilanne vaihtelee vuostittain.

Sharpen mukaan sekä Aasian pohjoispuolitse Atlantilta Tyynellemerelle johtava Pohjoinen meritie että Pohjois-Amerikan pohjoispuolitse kulkeva Euroopan ja Aasian välinen Luoteisväylä voivat olla käytössä 2–3 kuukautta vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

”Tällöin näitä reittejä reunustavien välisillä sopimuksilla on merkitystä”, Sharpe sanoo.

Arktisella alueella on paljon luonnonvaroja. Nord Stream -putkien räjäytykset osoittivat, kuinka haavoittuvia merialueet voivat olla.

Arktisen alueen tärkeys ei johdu ainoastaan kaupallisista syistä, vaan myös sotilaallisista, Sharpe huomauttaa.

Hänen mukaansa Venäjällä on merkittäviä sotilaallisia resursseja arktisella alueella, mukaan lukien sukellusveneistä laukaistavat ydinpelotteet. Venäjän laivaston sydämellä, Pohjoisella laivastolla, on käytössään 16 eri ikäistä ydinsukellusvenettä.

Sharpe kertoo kokemukseensa perustuen voivansa vahvistaa Venäjän Pohjoisen laivaston kyvykkyyden. Vaikka Venäjä ja sen Pohjoinen laivasto ovat heikentyneet, niitä ei hänen mukaansa pidä väheksyä.

Yksi ongelmista on se, että arktisen alueen hallinnointiin ei ole ollut kiinnostusta eivätkä sitä koskevat sopimukset ole sitovia. ”On vain yksi valtio, jolla on resursseja ja valtaa vaikuttaa asioihin”, Sharpe kirjoittaa viitaten Yhdysvaltoihin.

Hän toivoo, että Ukrainan sodan myötä Yhdysvallat on viimein herännyt ja että tämä kiinnittää jatkossa resurssejaan ja huomiotaan enemmän kaikkein pohjoisimmille alueille.

Sharpen mukaan ainakin Kanadalla, Tanskalla ja Norjalla on mielenkiintoa varmistaa, että Venäjän toimiin arktisella alueella puututaan. Tähän joukkoon hän laskee myös Suomen ja Ruotsin, kunhan viimeksi mainittukin pääsee Natoon.

2 kommenttia julkaisuun “Onko Venäjä häviämässä pelin arktisesta alueesta?

1. Kun katsoo pohjoista karttaa, niin näkee heti, että Venäjän merialue on aivan suvereeni. Jos Venäjä sulkee pohjoisen väylän, niin kulkumahdollisuudet vähenevät olemattomiin ja käyvät hankaliksi. Voidaan katsoa jo lähitulevaisuuteen, että USA tulee aiheuttamaan kriisin poikineen alueella, kuten on tehnyt muuallakin. Amerikkalaisilta puuttuu halu ja kyky ajatella, että muillakin mailla on oikeus tiettyihin asioihin, eikä sitä vähennä uhkailu ja kiristys.

2. ”Venäjä on menettänyt arktisen alueen lopullisesti puolustusliitto Natolle, Britannian laivastossa 27 vuotta palvellut upseeri Tom Sharpe kirjoittaa brittilehti Telegraphissa.”

Syy tälle on Sharpen mukaan Suomen Nato-jäsenyys ja myös Ruotsin mahdollinen liittyminen puolustusliittouman jäseneksi.”
    Tämä on täysin naurettava väite. Natolla ei ole edes toimivaa kalustoa Arktiksella operoimiseksi, eikä Suomen Natojäsenyys todista vielä yhtään mitään. Ruotsi ei myöskään liity Natoon. Miksi Ruotsi tuhoaisi kahdella pallilla istumisensa taloudelliset hyödyt liittymällä Natoon?
    Britannian laivastossa 27 vuotta palvellut upseeri sanoo näin koska hän ei voi muuta sanoa..