Suuret toiveet – vähän tuloksia Ramsteinista

Ukrainalle sotilaallista apua toimittavien yli 50 valtion edustajat kokoontuivat perjantaina Ramsteinissa Saksassa. Suuria yllätyksiä kokouksesta ei herunut, ei esimerkiksi lupauksia Ukrainan vaatimista länsimaisista F-16-hävittäjistä.

Sen sijaan kokous pyrki ohjaamaan EU-valtioita tehostamaan merkittävästi ammustuotantoaan. Teollisuuden valmius pitkäaikaiseen tuotannon laajentamiseen on suuri. Ongelmana kaikissa EU-maissa on rahoitus. Ukrainan NATO-jäsenyys ei ollut tapaamisen asialistalla.

Useat EU-maat ovat syyttäneet Ranskaa siitä, että se on viivyttänyt päätöstä usean miljardin arvoisesta ampumatarvikepaketista Ukrainalle. Brysselin diplomaatit sanoivat, että Ranska vaati Euroopassa valmistettuja ampumatarvikkeita Ukrainalle vahvistaakseen kotimaisia ​​yrityksiä. Diplomaattien mukaan tämä sulkisi pois sellaisia ​​ammuksia, joita saksalainen panssareistaan tutuksi tullut Rheinmetall valmistaa kolmansissa maissa.

Saksan ulkoministeri Baerbock ja hänen EU-kollegansa halusivat  hyväksyä ammuspaketin ensi maanantaina Luxemburgissa. Neuvotteluihin videolinkin kautta osallistuva Ukrainan ulkoministeri Kuleba ilmaisi äskettäin turhautuneisuutensa. Ukraina maksaa toimimattomuudesta ihmishengillä, hän varoitti. Ulkoasiainneuvoston kokouksessa 24.4.2023 keskustellaan Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaa vastaan ja EU:n toimintasuunnitelmasta Venäjän sodan geopoliittisiin seurauksiin sekä tiedotetaan ajankohtaisista asioista.

Saksa, Ukraina ja Puola ovat sopineet yhteisen korjaus- ja huoltokeskuksen perustamisesta Leopard 2 -tankkeja varten Puolan ja Ukrainan rajalle. Saksan puolustusministeri Pistorius kertoi Ukrainan yhteysryhmän kokouksessa allekirjoittaneensa aiesopimuksen puolalaisten ja ukrainalaisten kollegojensa kanssa. Pistorius lisäsi, että hän olettaa, että niin sanottu korjauskeskus voi aloittaa toimintansa ensi kuun lopussa.

Lähteet: DLF, UM, European Council