Sveitsin parlamentti torjui sveitsiläisvalmisteisten aseiden toimittamisen Ukrainalle

Sveitsin parlamentin enemmistö on äänestänyt lakimuutosta vastaan, joka olisi sallinut kolmansien maiden toimittaa Sveitsissä tuotettuja aseita Ukrainaan.

Bernin kansallisneuvosto äänesti äänin 98-75 kahden pidättyessä äänestämästä niin sanottua ”Lex Ukrainaa” vastaan.

Oikeistopopulistisen Sveitsin kansanpuolueen edustajan Jean-Luc Addorin mukaan lakiehdotuksen hyväksyminen tarkoittaisi Sveitsin sitoutumista sodan toiseen osapuoleen. Addorin puolue on suurin Sveitsin kansallisneuvostossa.

Kansallisneuvoston äänestys järjestettiin samoihin aikoihin, kun Sveitsin presidentti Alain Berset tapasi Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin Moldovassa.

Sveitsi ei ole EU:n jäsenmaa. Se on soveltuvin osin seurannut EU:n Venäjälle asettamia pakotteita luopumatta sotilaallisesta liittoutumattomuudestaan.

Sveitsi on torjunut muun muassa Saksan, Espanjan ja Tanskan pyynnöt aseiden viennistä Ukrainaan. Perusteluissaan maa on viitannut sotamateriaalia koskevaan lakiin, joka estää tarvikkeiden viennin kolmanteen maahan, jos kyseinen valtio on kansainvälisen aseellisen konfliktin osapuoli.