Tavattiin Helsingissä – kaunis muisto jäi

Harvoin elämässään ihminen tulee tilanteeseen, jossa vanha sanonta historian lehtien havinasta tuntuu toteutuvan.

Uskon, etten ole ainoa, jolle tämä tunne syntyi viime lauantaina, 20.5.2023, kun Naapuriseuran jäsenet kokoontuivat yhteiseen tapahtumaansa. Kyseessä oli nuoren yhdistyksen toinen yhteistilaisuus.

Paikka oli tällä kertaa Helsinki, Venäjän tiede- ja kultuurikeskus. Se on vanhastaan monille kulttuuri-ihmisille tuttu, mutta valinnan taustalla oli poliittisen ilmapiirin jyrkkä muutos maassamme. Se esti käyttämästä ensiksi valittua paikkaa tapahtuman järjestämiseen. Nyt voi jo sanoa, että onneksi. Kulttuurikeskus on paikka, johon toivon seuramme löytävän useamminkin tien.

Järjestelyt oli isäntien puolelta hoidettu loistavasti. Käytettävissä olleeseen elokuvasaliin meitä mahtui noin 120, mukana isäntäväkeäkin. Keskuksessa on myös suuri juhlasali, mutta se ei remontin vuoksi ollut nyt vapaa. Siksi jouduimme alun pitäen rajoittamaan osanottajien lukumäärää.

Heti alkuminuuteilla tuli selväksi, että on kokoonnuttu ystävällisessä ilmapiirissä. Iltapäivän tähti oli luonnollisesti Venäjän federaation Suomen suurlähettiläs, Pavel Kuznetsov, kuvassa.

Moleminpuolista sympatiaa ja tuttuutta korostaen suurlähettiläs heti alkutervehdysten jälkeen riisui rennosti solmionsa ennen alustuksensa aloitusta. Ja hyvässä hengessä eteni myös keskustelu alustuksen pohjalta ja kysymysten käsittely. Suosionosoitukset olivat spontaaneja ja niitä tuli useita. Asioista kirjoitetaan enemmän tässä lehdessä toisessa yhteydessä.

Puheenjohtaja Mauno Saaren alustus isäntien tarjoaman musiikkiesityksen jälkeen meni varmaankin suoraan kuulijoiden sydämiin. Se oli henkilökohtaista tilitystä ja tilanteen ääneen pohdiskelua.

Seuran puheenjohtaja Mauno Saari ja kulttuurikeskuksen johtaja Aleksei Zagrebin.

Oman lukunsa ansaitsisi isäntien järjestämä taukotarjoilu. Pöydät oli katettu kauniisti ja särvintä riitti juomineen jokaiseen makuun.

Kaukaisin osanottaja tilaisuudessa tuli Rovaniemeltä. Mitään tutkimusta kenenkään kotipaikasta ei tehty, mutta suuri osa Helsingin kävijöistä oli ollut mukana jo Karjaalla. Yhdistyksen kantajoukko ilmeisesti tiivistyy.

Seuraavan kerran tapaamme Tammisaaressa, 17.6.2023.

Siihen saakka, näkemiin!

Okolitsa-yhtye.