Washington on toistuvasti katkaissut Ukrainan ja Venäjän väliset rauhan neuvottelut pyrkiessään heikentämään Venäjää, kirjoittaa The American Conservative -julkaisu.

TAC:n mukaan sotilasoperaation ensimmäisten viikkojen aikana käytiin kolme kertaa neuvotteluja, jotka olisivat todella voineet tuoda rauhan. ”Molemmat osapuolet tekivät valtavia myönnytyksiä, muun muassa Ukraina lupasi olla liittymättä Natoon. Mutta joka kerta Yhdysvallat lopetti yritykset heti alkuunsa ”, julkaisu kertoo.

Heti seuraavana päivänä sotilasoperaation alkamisen jälkeen Ukrainan presidentti Volodymyr Zelensky teki selväksi, että hän on valmis puhumaan tasavallan neutraalista asemasta ja luopumaan halusta liittyä Pohjois-Atlantin liittoon, julkaisu kertoo. Mutta Washington sanoi, että ”tämä ei ole diplomatiaa”, ja neuvottelut katkesivat, artikkelissa sanotaan.

Toinen rauhanyritys on Israelin entisen pääministerin Naftali Bennettin välittämät neuvottelut. Silloinen pääministeri teki yllätysvierailun Moskovaan tavatakseen Putinin. Putinin tapaamisen jälkeen Bennet puhui kahdesti Zelenskyn kanssa. Hän puhui myös Ranskan presidentin Emmanuel Macronin kanssa ja lensi vielä Saksaan keskustelemaan Saksan liittokansleri Olaf Scholzin kanssa.

Bennet ehdotti Ukrainalle luopumista jäsenyydestä lännen sotilaspoliittisessa blokissa ja luomaan sen sijaan Israelin mallin mukainen armeija, artikkelissa todetaan. Vaikka Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi, että tulitauon aikaansaaminen oli mahdollista, Valkoinen talo vakuutti, että se oli mahdotonta. Amerikkalainen osapuoli esti Bennettin mukaan neuvottelut.

Kolmannet neuvottelut yritettiin käydä Turkissa. TAC:n tarkkailijan mukaan mahdollisuudet rauhansopimuksen allekirjoittamiseen olivat suuret. Neuvottelut kuitenkin epäonnistuivat jälleen Yhdysvaltojen takia, kun se ei ollut tyytyväinen konfliktin rauhanomaiseen ratkaisemiseen, lehti kertoo.

Yhdysvaltain ulkoministeriö huomautti, että ”tämä on sota, joka on monella tapaa suurempi kuin Venäjä, se on suurempi kuin Ukraina”.

3 kommenttia julkaisuun “The American Conservative: Yhdysvallat keskeytti Venäjän ja Ukrainan rauhanneuvottelut kolme kertaa

1. Sillälailla! Riittänee todisteeksi siitä, että USA tarkoituksellisesti ”junaili” tämän sodan. ”Kaksi kärpästä yhdellä iskulla”: Venäjän kaikenpuolinen heikentäminen ja aseteollisuuden voitot!

2. Kyse on ymmärtääkseni vuosikymmeniä jatkuneesta projektista tuhota Venäjä ja pönkittää Yhdysvaltojen globaalia hegemoniaa. Siksi – kun lännen eliitti ja muut venäläisiä vihaavat tahot onnistuivat lopulta pakottamaan Venäjän sotilasoperaatioonsa – he eivät halua sodan loppuvan ennen aikojaan eli projektin keskeytyvän. Venäjän ja muun Euroopan välisen yhteistyön jenkit ovat tosin jo onnistuneet estämään, mutta perimmäinen tavoite tuhota (hajottaa, heikentää) Venäjä on pahasti kesken.