Turkin vaalit: Erdoganin äänestäminen ”syntiä”

Turkin presidenttiehdokas Kemal Kilicdaroglu on julistanut ”synniksi” äänestää presidentti Recep Tayyip Erdogania. ”Vilpittömät muslimit” eivät tekisi tällaista tekoa, hän sanoi esiintyessään Fox Newsin turkkilaisessa tytäryhtiössä lauantaina. Sosiaalikonservatiivi Erdoganin odotetaan voittavan Kilicdaroglun sunnuntaina järjestettävissä vaaleissa.

Kilicdaroglun uskontoon vetoaminen ei ole luonteenomaista sekularistipoliitikolle. Hänen CHP-puolueensa tuki huivin käytön kieltämistä julkisissa laitoksissa viime vuoteen asti, ja Kilicdaroglu itse seuraa shiia-islamin vähemmistölahkoa – alevismia – eikä valtavirran sunni-islamia, jota noin 90 prosenttia väestöstä seuraa.

Erdogan sen sijaan on islamisti ja sai uskonnollisten konservatiivien tuen, kun hän kumosi erilliset huivikiellot yliopistoissa ja valtion virastoissa vuodesta 2013 alkaen. Tämän kuun vaalien alla Erdogan esitti itsensä perinteisten islamilaisten arvojen puolustajana liberaalimpaa Kilicdaroglua vastaan, jota hän kuvaili ”LGBT-henkilöksi” (transsukupuoli) kolme viikkoa sitten järjestetyssä mielenosoituksessa.

Noin 50 muslimioppinutta on tukenut Erdoganin uudelleenvalintakampanjaa ja kirjoittanut lausunnossaan, että hänen politiikkansa ”on parantanut henkilökohtaisia vapauksia, poistanut hijab-rajoitukset, helpottanut moskeijoiden rakentamista ja rohkaissut Koraanin ulkoa opettelua”.

Erdogan voitti Kilicdaroglun Turkin presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella 14. toukokuuta saaden 49,5 prosenttia äänistä Kilicdaroglun 44,9 prosenttiin. Koska kumpikaan ehdokas ei kuitenkaan saa yli 50 prosenttia, toinen äänestyskierros järjestetään sunnuntaina kolmannen ehdokkaan Sinan Oganin eliminoinnin jälkeen, joka sai ensimmäisellä kierroksella hieman yli 5 prosenttia.

Ogan on sittemmin tukenut Erdogania, ja istuvan presidentin ennustetaan voittavan kahdesta neljään prosenttiyksikköä viimeaikaisten mielipidemittausten mukaan.

Lähde: RT News