Ukrainan sankari kaatui Bahmutissa

Dmytro Kotsyubaylo, yksi Ukrainan kiistanalaisimman aseellisen ryhmän johtaja, on kuollut 7.3. Bahmutin taisteluissa. Kotsyubaylo, 27, jolla oli kutsumerkki ”Da Vinci”, oli Pravy Sektor [Right Sector] -ryhmän johtaja. Hän oli tullut tunnetuksi Ukrainassa toiminnastaan seitsemän vuotta kestäneessä sodassa Donbasin Venäjän tunnustamien tasavaltojen kanssa.

Dmytro Kotsyubaylo

Pravy Sektor, Kotsyubaylonin henkinen ja organisatorinen koti, on yksi tunnetuimmista ja kiistanalaisimmista aseellisista ryhmistä, jotka ovat osallistuneet jo Maidanin rajuihin katuyhteenottoihin. Ne kaatoivat Ukrainan Venäjä-myönteisen presidentin Viktor Janukovitšin hallituksen vuonna 2014.

Volodymyr Zelensky on ylistänyt  Kotsyubayloa sankariksi. Kotsyubaylo on viimeisin korkean profiilin uhri kiivaissa taisteluissa itäisen Bahmutin kaupungin ympärillä. Moskova on syyttänyt Kotsyubayloa uusnatsien ja fasististen yhteyksistä.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelensky, joka myönsi Kotsyubaylolle Ukrainana Kultaisen tähden ritarikunnan jäsenyyden sekä tittelin ”Ukrainan sankari” viime vuonna, sanoi kunnianosoituksena: ”Hän oli yksi Ukrainan nuorimmista sankareista; yksi niistä, joiden henkilökohtainen historia, luonne ja rohkeus ikuisesti tulivat Ukrainan historiaksi, luonteeksi ja rohkeudeksi. Hän kuoli taistelussa lähellä Bahmutia – taistelussa Ukrainasta.

Kuva muistotilaisuudesta. Kuvassa myös pääministeri Sanna Marin.

Kotsyubayloon liittyy tarina, joka tukee väitteitä hänen poliittisesta ääriasenteestaan. Hän ja hänen joukkonsa olivat ottaneet vangikseen sudenpennun sen jälkeen, kun metsästäjät ampuivat sen äidin. Siitä tuli yksikön maskotti. Yksikön tunnus kuvaa lataavia susia. Kun tukikohdassa vieraileva toimittaja kysyi, miten sutta ruokittiin, Kotsyubaylo vastasi, että häkissä olevat luut olivat ”venäjänkielisiä lapsia”.  ”Se oli ilmeisesti vitsi; kuka tahansa näki, että se oli vitsi. Yritin panna pilkaksi noita naurettavia asioita, joita he sanovat meistä, ja tämä muuttui ’tosiasiaksi'”, Kotsyubaylo protestoi.

Lisäys:

Ukrayinska Pravda kertoo, että Ukrainan presidentti Volodymyr Zelensky osallistui oikean sektorin johtajan, maan armeijan 67. erillisen koneistetun prikaatin pataljoonan komentajan Dmitri Kotsyubaylon hautajaisiin. Hänet tunnetaan kutsumerkillä Da Vinci,  ja hän kuoli Artemovskin lähellä maaliskuun alussa.

Tiedotusvälineiden mukaan muistotilaisuuteen osallistuivat Ukrainan johtajan ohella Suomen pääministeri Sanna Marin, Ukrainan asevoimien (APU) komentajan lisäksi myös Kiovaan saapunut Valeri Zaluzhny, tiedustelutoiminnan pääosaston (GUR) päällikkö Kirill Budanov ja maan puolustusministeri Aleksei Reznikov.

Presidentti Zelenskyi luovutti Kotsyubaylon äidille sotilaallisen ansioristin, jonka hän sai postuumisti.

Wikipedia: Dmytro Kotsiubailo,  ukrainaksi: Дмитро Іванович Коцюбайло, lempinimi Da Vinci (ukrainaksi: Да Вінчі); 1. marraskuuta 1995 – 7. maaliskuuta 2023) oli ukrainalainen vapaaehtoinen, sotilas, nuorempi luutnantti komentajamekanisoidun pataljoonan (Ukrainan asevoimien 1. . Hän osallistui Venäjän ja Ukrainan sotaan. Hän on Ukrainan sankari (2021). Hän oli äärioikeistolaisen Right Sector -järjestön johdon jäsen (2020–2023). Kotsiubailo oli Ukrainan armeijan historian nuorin pataljoonan komentaja.

1 kommentti julkaisuun “Ukrainan sankari kaatui Bahmutissa

1. Suuren ”Eurooppalaisten arvojen” arvojen puolustajan, ”Ukrainan sankarin” ja palkitun natsin hautajaisissa vain ukrainalaisia ja Suomen hallitus. Todella hienoa. Erkki Tuomioja on varmaan ylpeä Marinin osoittamasta poikkeuksellisesta venäjävihasta. Joku arveli, että Marin on liikematkalla. Verirahoja.