Venäjä varoittaa vastatoimista NATO-liitoksen takia

Venäjän ulkoministeriö varoitti Suomea sotilasteknisistä vastatoimista Natoon liittymisen yhteydessä

Venäjän ulkoministeriön Suomen Pohjois-Atlantin blokin jäsenrekisteröintiprosessin päätökseen saattamisen yhteydessä antaman lausunnon mukaan maiden väliset suhteet eivät voi muuta kuin huonontua.

”Kuten olemme toistuvasti varoittaneet, Venäjän federaation on pakko ryhtyä sekä sotilasteknisiin että muun luontoisiin vastatoimiin pysäyttääkseen kansalliselle turvallisuudellemme aiheutuvat uhat, jotka syntyvät Suomen Natoon liittymisen yhteydessä”, tiedottaja sanoi. Venäjän ulkoministeriö kertoi.

Siitä huolimatta Luoteis-Venäjän puolustusrakentamisen konkreettisista askeleista ei tällä hetkellä puhuta.

Myös Venäjän ulkoministeriö korosti, että Suomi on menettänyt yksilöllisen poliittisen äänensä, koska se oli vuosikymmeniä yksi harvoista Euroopan maista, jotka eivät ole Naton jäseniä.

”Nyt se on menneisyyttä. Suomesta on tullut yksi allianssin pienistä, päättämättömistä jäsenmaista, joka on menettänyt erityisäänensä kansainvälisissä asioissa”, Venäjän ulkoministeriö sanoi lausunnossaan.