PRESIDENTTIEN SANAT

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi puheessaan Brysselissä, että Suomi päätti itsenäisesti liittymisestä sotilasliitto Natoon. Ja että tämä liittoutuminen lisää Suomen turvallisuutta.

Uskoo ken tahtoo. Minä en. Juuri nyt on  hyvä muistaa erään toisen presidentin käsityksiä siitä, mihin pienen maan turvallisuus perustuu:

”Väärä ulkopolitiikka ei tule oikeaksi, vaikka koko kansa olisi sen takana.”

”Suomi on tavoitellut turvallisuutta noudattamalla ulkopolitiikkaa, jonka pyrkimyksenä on maan pysyttäminen kansainvälisten riitojen ja selkkausten ulkopuolella. Tässä olemme myös onnistuneet. Suomen turvallisuus ei nojaudu sotilasliittoihin eikä yhden valtaryhmittymän suojeluun toista vastaan, vaan rauhantahtoiseen puolueettomuuteen ja hyviin ystävällisiin suhteisiin, jotka olemme onnistuneet luomaan naapureidemme kanssa.”

”On myös muistettava, mitä historialla on meille opetettavana. Tosiasia on, että kaikki ne aseelliset selkkaukset, joihin olemme 250 viime vuoden aikana joutuneet, ovat päättyneet meille onnettomasti, kun taas neuvottelupöytien ääressä olemme saaneet arvokkaita tuloksia. Historiassamme kynä on saanut korjata, mitä miekka on lyönyt rikki.”

Tämä sama presidentti lausui myös jotain, joka sopii nyt ja tästä eteen päin esimerkiksi Naapuriseuran jäsenille:

”Vaikeina aikoina yleensä ne, jotka eivät suostu sulkemaan silmiään tosiasioilta, saavat osakseen säälimättömän arvostelun.”

Minun mielestäni Urho Kekkonen oli hyvä presidentti.

2 kommenttia julkaisuun “PRESIDENTTIEN SANAT

1. UKK
    Jos Kekkonen katsoisi Suomen nykyistä ulkopolitiikkaa, hän sanoisi:”Saatanan tunarit”. Suomen poliittinen johto pitäisi asettaa syytteeseen valtiopetoksesta. EU:hun liittäminen, markasta luopuminen, isäntämaa-sopimukset ja vihdoin Naton täysjäsenyys ovat kaikki valtiopetoksia. Mutta meillä ei ole perustuslakituomioistuinta, vaan poliittinen perustuslakivaliokunta, joka hyväksyy valtiopetokset. Kaiken pahan takana on poliittinen valtamedia, joka tuputtaa Ukrainan sotapropagandaa ja lietsoo Venäjä-vihaa. Kauanko tämä helvetti saa jatkua?