Itäukrainalainen poliitikko Oleg Tsarev joutui salamurhayrityksen kohteeksi viikko sitten Jaltalla.

Venäjän krimi: Oleg Tsarevin salamurhayritys selviämässä

Venäjän federaation turvallisuuspalvelu FSB on tehnyt pidätyksen liittyen itäukrainalaisen poliitikon, Oleg Tsarevin salamurhayritykseen Krimillä. Tsarevia ammuttiin kaksi kertaa hänen kotonaan Jaltalla viikko sitten. Tsarev taistelee hengestään  teho-osastolla. Hänen olotilastaan ei ole annettu muuta tietoa kuin että hänet on leikattu.

FSB on pidättänyt parantolan työntekijän, jossa Tsarev asuu ja jonka hän omistaa. FSB:n mukaan Ukrainan salainen palvelu SBU värväsi henkilön tammikuussa kyseiseen terrori-iskuun. Hän sai työpaikan Tsarevin sanatoriosta tehtävänään vakoilla häntä. Henkilö asetti myös aseet parantolan sisälle ja antoi tietoja tappajalle.

Tsarev on entinen Ukrainan presidenttiehdokas ja Ukrainan parlamentin jäsen. Hän on kotoisin Dniepropetrovskista ja hän oli Viktor Janukovitshin Alueiden puolueiden kansanedustaja Verhovna Radassa 2006-2014. Ukrainan valtataisteluissa hänen vihollisensa oli oligarkki Igor Kolomoiski, jota syytetään hänen talonsa polttamisesta. Sen jälkeen Tsarev osti parantolan Jaltalta ja muutti Krimille. Hän on yksi Itä-Ukrainan itsenäisyystaistelun merkittävimpiä poliitikkoja ja ajanut alueiden liittymistä Venäjään. Hän on syyttänyt avoimesti Venäjää hidastelusta Kiovan vallankaappauksen yhteydessä ja Ukrainan unohtamisesta.

SBU on ilmoittanut olleensa terrori-iskun takana. Sen mukaan Tsarev oli laillinen kohde, koska hän on poseerannut valokuvissa, joissa Venäjän tankit ajavat kohti Kiovaa. Tsarevilla oli Neuvostoliiton lippu tankissa.

Mahatshkalan pidätettyjen määrä kasvoi

Dagestanin pääkaupungissa Mahatshkalassa juutalaisvastaisiin levottomuuksiin osallistujien pidätykset ovat jatkuneet. Uutistoimisto TASS kertoo, että Venäjän Pohjois-Kaukasian alueella Dagestanissa pidätettyjen määrä on noussut 15:een. Kahdeksan henkilöä on tuomittu kahdeksan päivän arestiin ja kaksi muuta pidätettyä tuomittiin 60 tunnin yhdyskuntapalveluun.

Lähi-idän jännitteet heijastuivat muslimivaltaiseen Dagestaniin viime sunnuntaina, kun  Mahatshkalan lentokentällä puhkesi joukkomellakoita Tel Avivista saapuneen reittilennon yhteydessä. Useita satoja ihmisiä tunkeutui lentoasemarakennukseen ja lentokentälle. Mellakkapoliisi pakotti heidät poistumaan. Viimeisimpien tietojen mukaan yli 20 ihmistä loukkaantui, joukossa poliiseja, ja yli 80 mellakoitsijaa pidätettiin.

Venäjä syytti Ukrainan provosoineen alueen muslimeja juutalaisia kuljettanutta konetta vastaan. Joidenkin venäläisten mielestä provokaatiolla ajetaan Venäjää, joka on tunnettu Israelin tukija, Hamasin ja palestiinalaisten puolelle.

Joukkomurha pontikan takia

Donetskissa Volnovahassa tapahtui joukkomurha, kun venäläiset sotilaat ampuivat 9-henkisen perheen pontikan ostosta syntyneen riidan seurauksena. Kaksi nuorta Venäjän armeijan sotilasta halusi ostaa pontikkaa perheeltä, jonka tiedettiin sitä valmistavan. Miehet halusivat ostaa pontikan luotolla, mihin yksi perheen jäsen ei suostunut. Sotilaat palasivat myöhemmin ja teloittivat koko perheen. Heidät on pidätetty. Volnovaha kuuluu Donetskiin ja on osa Venäjää.