Venäläisen kuvataiteen näyttely vastatuulessa

Heikki Lahelma

Suomeen suunniteltu venäläisen kuvataiteen klassikoiden näyttely saattaa peruuntua tai ainakin viivästyä. Naapuriseura ry:n oli tarkoitus saada Suomeen näyttely yhteistyössä legendaarisen Tretjakovin gallerian kanssa. Idean takana oli ekonomi Heikki Lahelma. Hän on järjestänyt Suomeen lukuisia venäläisen taiteen ja tieteen näyttelyitä.

Tretjakovin gallerian kanssa ehdittiin jo aloittaa näyttelyn alustava suunnittelu ja arvioida, että se olisi voitu toteuttaa ”innovatiivisin järjestelyin” parhaimmassa tapauksessa jo ensi kesänä. Kaavailuissa oli 40 – 60 teosta, tekijöinä mm. Ilja Repin, Ivan Shishkin, Isaac Levitan ja Vladimir Makovsky.

Lahelma sai tiistaina 7.2. viestin gallerian ulkomaantoiminnan johtaja Tatjana Gubanovalta, jossa tämä pahoitellen ilmoitti, ettei hanke ole nyt mahdollinen, koska ”Suomi on virallisesti ilmoittautunut Venäjän viholliseksi”.

”Olen tehnyt yhteistyötä Tatiana Gubanovan kanssa 35 vuoden ajan. Hän on fantastinen ihminen ja haluaisi kovasti toteuttaa tämänkin projektin”, Lahelma sanoo. Hän kertoo, että Gubanovan isä oli Tretjakovin gallerian pääjohtaja, joten huippugalleria on tavallaan kuin perheyritys.

Gubanova ehdottaa viestissään, että asiasta oltaisiin vielä yhteydessä Venäjän Suomen suurlähettilääseen, joka puolestaan voisi keskustella maan kulttuuriministerin kanssa. Gubanova on pessimistinen, mutta kannustaa yrittämään.

Naapuriseura ry:n hallituksen puheenjohtaja, kirjailija Mauno Saari on sitä mieltä, ettei suunnitelmaa vielä kuopata.
”Katsotaan, mitä voidaan tehdä. Suomalaiset poliitikot ovat saaneet katkaistuksi lähes kaikki suhteet naapuriimme aivan, kuten pääministerimme on vaatinut. Mutta kulttuurin soisi olevan se henkireikä, jota tyly politiikka ei sulje. Jos näyttely toteutuu, siitä tulee aivan varmasti menestys. Ihmiset janoavat nyt taidetta ja inhimillisiä yhteyksiä enemmän kuin normaalina aikana”, Saari painottaa.

Saaren mukaan Heikki Lahelma on tehnyt vuosikymmenten ajan suurenmoista työtä venäläisten kanssa ja luonut taiteen ja tieteen vaikuttajiin arvokkaat henkilökohtaiset yhteydet, jotka saattavat pelastaa näyttelyhankkeen.

2 kommenttia julkaisuun “Venäläisen kuvataiteen näyttely vastatuulessa