Ukrainan rauhan saavuttamisen keinot jäivät vaille käsittelyä, mutta jälleenrakennukseen von der Leyen lupasi runsaskätisesti EU:n tukea.

Ursula von der Leyen

EU-komission puheenjohtaja von der Leyenin keskiviikkoiseen EU:n tilaa käsitelleeseen puheeseen Strassbourgissa ei sana “rauha” mahtunut kertaakaan.

Vaikka von der Leyen muutamaan otteeseen korosti EU:n geopoliittista roolia, ei hän pohtinut keinoja, joilla Ukrainan kriisistä voitaisiin päästä ulos.

Sen sijaan hän jo tutuksi tulleeseen tapaan lupasi Ukrainalle tukea “niin kauan kuin on tarpeen”. Rauhan saavuttamisen keinot jäivät vaille käsittelyä, mutta jälleenrakennukseen von der Leyen lupasi runsaskätisesti EU:n tukea. Viimeisessä puheessaan unionin tilasta ennen ensi kesäkuussa pidettäviä europarlamenttivaaleja von der Leyen sanoi komission ehdottavan EU:hun Venäjän sotaa paenneiden Ukrainan kansalaisten erityissuojelun laajentamista.

Ukrainan kehitys myönteinen

Kiova on von der Leyenin mielestä edistynyt merkittävästi matkalla kohti EU-jäsenyyttä. ”Olemme nähneet suuret askeleet, jotka Ukraina on jo ottanut sen jälkeen, kun sille myönnettiin ehdokasmaan asema”, hän sanoi. Siksi EU:n parlamentin on nyt aika ”elää tämän päättäväisyyden mukaisesti”, hän sanoi. ”Uskon, että Eurooppa tekee yhteistyötä myös yli 30 valtion kesken”, hän painotti.

Von der Leyen ilmoitti puheessaan useista toimenpiteistä ilmastonsuojelun edistämiseksi. Hän kertoi esittelevänsä paketin tuulivoiman edistämiseksi ja voimaloiden rakentamisen hyväksymisprosessien nopeuttamiseksi.

Komissio haluaa myös aloittaa säännöllisen vuoropuhelun teollisuuden kanssa energian vihreän siirtymisen mahdollisuuksista. Ensimmäiset keskustelut pitäisi käydä syyskuussa.

Von der Leyen sanoi, että viime kesä äärimmäisine sääilmiöineen oli muistutus siitä, kuinka kiireellistä on tehdä enemmän ilmaston lämpenemisen torjumiseksi. “Fossiilisten polttoaineiden käytön asteittainen lopettaminen on ratkaisevan tärkeää myös Euroopan tulevan kilpailukyvyn kannalta”, hän sanoi.

Yhtä tärkeää on poistaa ammattitaitoisen työvoiman pula. Siksi komission puheenjohtaja puhui EU:hun suuntautuvan pätevämmän maahanmuuton puolesta.

Globaalien kriisien vuoksi von der Leyen kehotti EU:ta pysymään tiiviisti yhdessä. Euroopan on kohdattava jälleen historialliset haasteensa. “Olemme jo nähneet sellaisen geopoliittisen liiton syntymisen, joka tukee Ukrainaa ja vastustaa Venäjän aggressiota”, von der Leyen todisti.

Kiista sähköautojen tuesta

Von der Leyen ilmoitti komission tutkivan valtion tukea kiinalaisille sähköautoille. Pekingin valtavat tuet painavat keinotekoisesti näiden ajoneuvojen hintoja. Tämä vääristää markkinoita, eikä sitä voida hänen mukaansa hyväksyä.

Komission puheenjohtaja korosti, että EU ei ole unohtanut, miten Kiinan epäreilu kauppa on vaikuttanut aurinkoenergiateollisuuteen. Tätä ei pidä toistaa sähköliikkuvuuden kanssa. Tukien vastainen tutkimus voi johtaa esimerkiksi rangaistustullien määräämiseen, hän totesi.

Ursula von der Leyen ei kommentoinut unionin tilaa käsittelevässä puheessaan sitä, pyrkiikö hän jatkokaudelle ensi kesäkuussa pidettävien eurovaalien jälkeen.

6 kommenttia julkaisuun “Von der Leyen edistäisi ilmastonsuojelua ja ammattitaitoisen työvoiman maahanmuuttoa

1. Kiova on von der Leyenin mielestä edistynyt merkittävästi matkalla kohti EU-jäsenyyttä. ”Olemme nähneet suuret askeleet, jotka Ukraina on jo ottanut sen jälkeen, kun sille myönnettiin ehdokasmaan asema”, hän sanoi.

Jaaa…. Onko Ursula sokea???
    ”Syyskuun 3. päivänä 2023 Ukrainan puolustusministeri Oleksii Reznikov kompastui vanhaan ukrainalaiseen esteeseen: korruptioon. ”Uskon, että ministeriö tarvitsee uusia lähestymistapoja ja uusia tapoja toimia yhdessä armeijan ja laajemmin myös kansalaisyhteiskunnan kanssa”, sanoi Zelensky iltaisessa puheessaan. Anteliaasti Ukrainan presidentti huomautti, että Reznikov ”on elänyt läpi yli 550 päivää sotaa.”

Reznikovin maine on kärsinyt korjaamatonta vahinkoa, mikä uhkaa vaarantaa ratkaisevat länsimaisten aseiden toimitukset. Viimeisen vuoden aikana ministeriötä on ravistellut toinen skandaali toisensa jälkeen – liioitellut komissiot ammusten tuonnissa, elintarvikkeissa, lääkintävarusteissa ja viime aikoina taistelijoille toimitetuissa talvivaatteissa. Vaikka Reznikovia ei suoraan syytetty laittomasta voitontavoittelusta, hänen jatkuva kieltämisensä, joka oli suunnattu hänen alaisiaan suojelemaan, alkoi pian tuntua yhä vähemmän hyväksyttävältä yleisön silmissä.”

2. Vanha ”ystävämme” Romanian diktaattori Ceaușescu oli ”Karpaattien nero” ja ”Ajatusten Tonava”. Nyt olisi korkea aika julistaa yleinen kilpailu siitä millaisia arvonimiä EU antaa tälle ursula von Riivinraudalle ”lähtiäisiksi”.

3. Ursula Von Der Grazy se vaan naukuu lisää ammattitaitoista työvoimaa, kun kantisväki jää työnteon ulkopuolelle ja ne, jotka vielä sinnittelevät duunaritöissä ovat enemmän tai vähemmän loppuun palaneita. Ehkä rva vespää koko politiikka pitäisi muuttaa päin vastaiseksi kuin mitä se on nykyään.

4. Torsola Wonder Uberhuman Ledipää on todella valaistunut näissä maailman asioissa. Suosittelen naikkoselle korkeintaan apinatarhan ruokintaryhmän varajäsenen paikkaa… nimittäin kaupan kassaksi tätä ei uskaltaisi päästää koska kokemustahan meillä jo on mihin sekin saattaa johtaa