Elina Valtonen: Kokoomus haluaa tukikohdan ja oppia ydinaseista

Suomen vaalivoittaja Kokoomus nostaa verhon uuden NATO-Pohjolan edestä. Puolue haluaa tiivistä yhteistyötä Norjan kanssa, uuden tukikohdan Suomeen ja oppia käyttämään ydinaseita.

Suomi liittyi lyhyessä ajassa Natoon ja järjesti vaalit, jotka johtivat hallituksen vaihtoon. Uusi hallitus ei ole vielä kasassa, mutta vaalien voittajan porvarillisen Kokoomuksen varapuheenjohtaja Elina Valtonen luottaa saavansa enemmistöhallituksen. Hänen mielestään yksi uuden hallituksen tärkeimmistä tehtävistä on Suomen roolin muokkaaminen Natossa. Siellä suomalaiset ovat raskaan sarjan jäseniä uudessa NATO-Nordissa, joka saattaa pian laajentua myös Ruotsiin.

“Kokoomuspuolueelle Nato-jäsenyys on ollut virallinen tavoite lähes kahden vuosikymmenen ajan, Valtonen sanoo norjalaiselle tietotoimisto NTB:lle. Puolueen varapuheenjohtajana hän on johtanut Suomen valtuuskuntaa Naton parlamentaarisessa yleiskokouksessa.

“Seuraava jakso on keskeinen määriteltäessä, millainen Nato-liittolainen Suomi on. Se vaatii työtä ja aktiivista osallistumista kaikkeen Naton toimintaan. Yksi tärkeimmistä ja välittömimmistä tavoitteista on varmistaa, että Ruotsi tulee jäseneksi, hän sanoo.

Haluatko oppia ydinaseista?

Kysyttäessä, haluaako puolue amerikkalaisen läsnäolon lisäämistä Naton Pohjoismaissa, Valtonen sanoo puolueensa ehdottaneen, että Suomeen voitaisiin perustaa uusi Naton tukikohta.

“Kokoomus korostaa Suomen ja Yhdysvaltojen välisen suhteen tärkeyttä…Kokoomuspuolue ei pysty perustamaan tukikohtia muihin Pohjoismaihin, emmekä me voi ottaa siihen kantaa. Se on jokaisen liittolaisen oma asia, Valtonen sanoo.

“Pitäisikö alueelle sijoittaa lisää amerikkalaisia aseita ja oletteko valmis keskustelemaan siitä, pitäisikö amerikkalaisia ydinaseita sijoittaa Suomeen vai alueelle?”

“Suomi ei ole asettanut jäsenyydellemme mitään rajoituksia. Mutta nykyinen ydinjätelainsäädäntömme kieltää ydinaseiden kuljettamisen Suomeen. On myös epätodennäköistä, että Suomeen sijoitettaisiin ydinaseita. Se on koko liittouman päätös, ja viime vuosina yksikään uusi liittolainen ei ole käyttänyt ydinaseita, Valtonen sanoo.

Hän huomauttaa, että Puolan pyrkimys evättiin, kun he halusivat ydinaseita.

“Toisaalta Suomen pitäisi liittyä Naton ydinasesuunnitteluryhmään ja tulla aktiiviseksi jäseneksi saadakseen enemmän näkemystä ja oppia lisää ydinaseista, jotta Suomi voi muotoilla omaa politiikkaansa asiassa, Valtonen sanoo.

Hänen mielestään Suomen tulisi myös osallistua aktiivisesti Naton ydinaseisiin liittyviin harjoituksiin ja koulutukseen.

Tiivistä yhteistyötä halutaan

Valtonen haluaa myös erittäin tiiviistä yhteistyötä muiden pohjoismaisten NATO-maiden kanssa. Puolustusyhteisössä monet puhuvat avoimesti siitä, että pitkällä aikavälillä siitä voisi tulla melkein yhteinen puolustus – ainakin kaikessa käytännössä.

“Pohjoismainen turvallisuus- ja puolustusyhteistyö on jo tiivistä ja vakiintunutta Nordefcon muodossa. Kun kaikki Pohjoismaat ovat Naton jäseniä, se avaa entistä enemmän yhteistyötä”, hän sanoo. Valtonen katsoo, että yhteistyön tärkein ulottuvuus tulee olemaan yhteinen puolustussuunnittelu.

“Tämä on keskeinen osa Naton toimintaa, ja Pohjoismaat voivat yhdessä tehdä Pohjoismaista entistä turvallisempia, hän sanoo. “Suomi pyrkii varmistamaan, että Ruotsi voi liittyä Natoon ennen Naton huippukokousta Vilnassa heinäkuussa”, Valtonen ennakoi.

+++.

4 kommenttia julkaisuun “Elina Valtonen: Kokoomus haluaa tukikohdan ja oppia ydinaseista

1. On noi hulluja ja kujalla. Sota tästä tulee. Venäjä jotenkin karvaasti niellen hyväksyi vielä Suomen liittymisen Natoon, mutta ei hyväksy Naton tukikohtia saati ydinaseita.
    Tajuaako noi edes mitä ovat tekemässä? ydinaseita jos saavat edes salaa ujutettua niin saadaan sellainen ryöppy niskaan, että ei jää kiveäkään kiven päälle. Tosin ydinaseita lienee aika vaikeaa sijoitella salaa, mutta silti.
    Ja tukikohtien myötä saadaan perinteinen sota, missä ei ole mitään hauskaa.

2. KOKOOMUS EI OLE ISÄNMAALLINEN PUOLUE
    Kokoomus on ollut päätekijä Suomen liittämisessä Natoon. Nato on roisto- ja terroristivaltio USA:n sotilaallinen organisaatio, joka uhkaa maailmanrauhaa kannattamalla sotaa Venäjää ja Kiinaa vastaan. Se, että kokoomusta kannattivat monet eduskuntavaaleissa, johtuu vain siitä, että valtamedia aivopesi suomalaiset valheellisella propagandalla kannattamaan Natoon liittämistä. Paasikivi-Kekkosen linja oli isänmaallisten suomalaisten linja ennen Ukrainan konfliktia, mutta valtamedia käännytti suomalaiset kannattamaan sotaa Venäjää vastaan. Venäjä, Kiina, Intia ja tietyt Afrikan maat ovat tulevaisuuden mahtitekijöitä ja USA:n ja Euroopan maailmanvalta loppuu. Nyt isänmaallisten suomalaisten on otettava päämääräksi Suomen irrottamisen Natosta ja Euroopan Unionista sekä luomalla hyvät välit Venäjään. Tässä tärkein osa on vaihtoehtomedioilla. joita Naapuriseuran Sanomatkin edustavat. Kokoomus on pettänyt Suomen kansan.

1. Olet täysin oikeassa. Ainut ongelma vaan on, että toi nykyinen hallitus tod.näk. junttaa asemansa sen verran hyvin, että pysynee vallassa koko kauden ja neljä vuotta on aivan liian pitkä aika.

Meidän pitäisi ruveta mainostamaan näitä hyviä julkaisuja eri palstoilla ja somessa, jotta tietoisuus lisääntyisi.

2. Valtonen on tainnut unohtaa, että Yhtenäinen Venäjä on Kokoomuksen veljespuolue :), hyvä, että näitä vaihtoehtomedioita lisääntyy, tympäisee jo tuo hesari-yle – yksipuolinen tiedotus, kyllä kansa löytää nämä, kun alkaa paskaa satamaan uudelta hallitukselta.