Pietarin talousfoorumiin osallistunut Jauri Varvikko oli ainoa suomalainen, joka oli mukana paitsi yleistapahtumassa myös talousfoorumin päätapahtumassa eli täysistunnossa.
”Osallistuminen Pietarin talousfoorumiin oli oma aloitteeni, jota sekä Naapuriseura että Suomen uusi strategia tukivat”, sanoo Naapuriseuran puheenjohtaja Jauri Varvikko. Hän toimii myös varapuheenjohtajana Suomen uusi strategia ry:ssä.
Varvikon lisäksi talousfoorumiin osallistui myös toinen suomalainen, Sakari Linden niinikään Naapuriseuran hallituksesta.
Varvikko katsoo, että jotakin on tehtävä Suomen ja Venäjän suhteiden parantamiseksi. ”Se taas vaatii rohkeita esimerkkejä, joista voi Suomessa saada selkäänsä, mutta jonkun on näytettävä tietä”.
Ukraina häiritsi tapahtumaa drooneilla
Ukrainan johto halusi Varvikon mukaan sotkea tapahtumaa. ”Kukaan ei voinut olla huomaamatta droonien aiheuttamaa savua, mutta kaikki tajusivat mistä oli kysymys”.
Itse tapahtuma oli Varvikon mukaan hyvin järjestetty ja kaikki sujui hienosti. ”Esittelyt olivat huikeita ja paikalla olivat tietysti kaikki Venäjän suurimmat yritykset ja johtajat”.
Talousfoorumissa oli osanottajia yli 130 maasta, myös Euroopasta, vaikkakin epävirallisesti.
Varvikon mukaan Baltiasta ja Puolasta tapahtumassa ei ollut ketään ja pohjoismaistakin vain hän ja Linden. ”Tapasin kuitenkin useita amerikkalaisia, brittejä, saksalaisia, italialaisia ja osanottajia muistakin maista”.
”Suomi menettää paljon”
Suomi menettää Varvikon mukaan taloudellisesti paljon, jos suhteita Venäjään ei palauteta.
”Pidän Venäjän markkinoita ainutlaatuisina myös tulevaisuuden kannalta. Tätä talousaluetta ei pidä menettää, olivatpa valtiolliset suhteet sitten mitkä hyvänsä”.
Varvikko kertoo Venäjän television ykköskanavan haastatelleen häntä.
”Kerroin rajan pitämisen kiinni aiheuttavan Suomelle ja erityisesti Itä-Suomen taloudelle ongelmia. Mielestäni raja on avattava”.
”Pietari vastaanotti suomalaiset kuin vanhat ystävät, lämmöllä ja pehmeästi”, sanoo Varvikko ja toteaa Pietarin olevan kaikin puolin upea kaupunki.
Ukrainan sota ei näkynyt katukuvassa kuin sotilaiden palkkausmainoksissa ja talousfoorumin täysistunnon tiukoissa turvajärjestelyissä.
”Pietarissa elämä jatkuu normaalina eikä mistään näytä olevan pulaa. Venäjä ei selvästikään enää tarvitse meitä, vaan Eurooppa tarvitsee Venäjää. Ja eittämättä herää kysymys, huoliiko Venäjä enää meitä.
Varvikko kertoo keskustelleensa venäläisten kanssa kokouksen ulkopuolella. Kansalaisten kanssa keskusteltaessa asiassa ei ole epäselvyyttä. ”Kaikilla on toive suhteiden palautumisesta. Jokaisella pietarilaisella on hyviä muistoja matkoista Suomeen ja kaikki toivovat rauhaa”.
Suomen on Varvikon mielestä ehdottomasti avattava suhteet Venäjään uudelleen.
”Tarvitsemme ruohonjuuritason yhteistyötä tavallisten ihmisten kesken. Tavalliset venäläiset suhtautuvat Suomeen ja suomalaisiin hyvin positiivisesti ja ystävällisesti”.
Virallisen suhteiden avaamisella olisi Varvikon mukaan mahdollista vaikuttaa vastakkainasetteluun ja vaihtaa positiivisia näkemyksiä.
”Venäjää tai venäläisiä ei ole tarvis pelätä. Myös ylimmässä johdossa on kyse ihmisistä eikä mistään Suomen syöjistä”, sanoo Naapuriseuran puheenjohtaja.
3 kommenttia julkaisuun “Jauri Varvikko Pietarin talousfoorumista: ”Suomi menettää paljon””
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Nyt on YouTubeen ilmestynyt video, jossa JiiPee Puro-niminen bloggari arvioi p.johtaja Varvikon käyntiä Pietarin talousfoorumissa. Videon nimi on Naapuriseura Putinin vieraana. Käykää lukemassa ja jättämässä kommenttinne.
Tämä Puro suhtautuu kaikkeen, mikä vähänkin liittyy Venäjään, vähintäänkin epäluuloisesti. Hän on maanpuolustusaktiivi ja intohimoinen Ukrainan tukija. Tälläkin videolla hän tuo asian selkeästi esille. Kaikki, jotka eivät ole Suomen virallisen ulkopolitiikan kannattajia, ovat epäluotettavia veneenkeikuttajia silloin, kun Suomi-nimisen purren pitää kulkea yhteen suuntaan.
Hienoa Jauri ja Naapuriseura!
Näin niitä suhteita luodaan.
Kunpa vielä valtamedia uutisoisi tästä, niin kansa näkisi että meitä Venäjään ystävällisesti suhtautuvia vielä löytyy Suomesta.
Kunpa vielä valtamedia uutisoisi tästä, niin kansa näkisi, että suomalaisia kusetetaan oikein urakalla oman maan johdon toimesta. Mutta, kun ei……..