Oletteko varmoja?

Eilen Naapuriseuran Sanomissa kerrottiin käytännössä koko tämän maan kattavista valmiusharjoituksista. HS puolestaan kirjoittaa tänään, että Suomen Pietarin pääkonsulaatti lopettaa toimintansa syyskuussa.

Päätöksestä ilmoitettiin kylläkin hyvissä ajoin jo viikkoja sitten. Nyt HS käyttää tilaisuutta ja kaataa ilmoille koko historiallisen lokasankonsa Venäjä-herjoineen. Se sopii tunnelmiin hyvin. Ja suuntaa huomiota pois aktuaalisista tapahtumista.

Venäläisistä lähteistä luin juuri, että viime yönä ainakin kuuteen Venäjän alueen kohteeseen on tehty ohjus- tai droneiskuja. Yksi niistä kohdistui Viron rajalta itään sijaitsevalle Pihkovan lentokentälle.

Vaikka muuta puhutaan, Venäjän iskut Ukrainan alueelle ovat aiheuttaneet suhteellisen vähän siviiliuhreja. Venäjä ei ole käynyt Ukrainaa vastaan totaalista sotaa. Puheella erityisestä sotilaallisesta operaatiosta on asiallinen peruste.

Kun Ukraina – amerikkalaisisäntiensä varoituksista piittaamatta – laajentaa pommituksiaan Venäjän maaperälle, tilanne saattaa muuttua. Ja jos syntyy vaikutelma, että iskuja operoidaan myös Baltian maiden alueelta, tilanne Suomessakin muuttuu vaaralliseksi, ensi kertaa sitten toisen maailmansodan päättymisen.

En ole aivan varma siitä, että maamme poliittiset johtajat ymmärtävät, millaiseen leikkiin ovat sijaissotimisintoineen tämän maan vieneet.

2 kommenttia julkaisuun “Oletteko varmoja?

1. Suomen Valtiojohto tuskin Ymmärtävät miten Vaarallisille vesille NATO- Suomi on Ajautunut.
    Olisi Kaiken Järjen Mukaan kannattanut Jatkaa Paasikiven- Kekkosen Puolueettomuuspolitiikkaa.

2. En tiedä mitä miksikin pitäisi kutsua, mutta nähdäkseni kyseessä on sotilaallinen erityisoperaatio lähinnä siksi, että operaation maantieteellinen ja inhimillinen tavoite on rajallinen eli vapauttaa Ukrainan venäjänkieliset alueet ja näin lopettaa sisällissota. Ilmeisesti Venäjä aloitti operaation juuri ajoissa ennen kuin Ukraina ehti tehdä sen toisenlaisin aikein Naton aseistamana ja kouluttamana Minskin sopimuspetosten suojassa. Tai ehtihän Ukraina jo aloittaa, mutta ilman Venäjän väliintuloa olisi nähtävästi ehtinyt edetä syvälle Donbassiin.

Varmaan sekin hillitsee Venäjää, että se kokee kaikesta huolimatta kaikki ukrainalaiset veljeskansakseen. Ja toki ihan inhimilliset tekijät yleensäkin sekä haluttomuus eskaloida kriisiä Ukrainan ulkopuolelle.

Sitten taas toisaalta kaksi muuta operaation alkuperäistä tavoitetta (denatsifikaatio ja demilitarisaatio) eivät äkkiseltään ajatellen ehkä toteudu kovin hyvin pelkällä operaatiotason toiminnalla, varsinkaan kun länsi työntää Ukrainaan rahaa ja aseita ovista ja ikkunoista. Nythän Ukrainalle annetut Nato-lupaukset hankaloittavat asioita entisestään. Joutuuko Venäjä voimistamaan sotaponnisteluja siihen pisteeseen asti, että Ukraina antautuu? Onko se ainoa keino demilitarisoida Ukraina ja estää sen Nato-jäsenyys?