Exemplar

Putin kiistää Venäjän osallisuuden Balticconnectorin vaurioon

”En edes tiennyt tämän putken olemassaolosta”, Putin sanoi tiedotustilaisuudessa.

Presidentti Vladimir Putin kiisti ensimmäisissä kommenteissaan Euroopan energiamarkkinoita ravistelleesta tapauksesta, että Venäjä olisi sekaantunut Suomen ja Viron välisen kaasuyhteyden katkeamiseen. Putinin kommentista kertoi mm. uutistoimisto Bloomberg.

”Se on täyttä hölynpölyä”, Putin sanoi, kun häneltä kysyttiin väitteistä, joiden mukaan Venäjä saattaa olla vuodon takana. ”Mikä tahansa voi aiheuttaa sen”, Venäjän johtaja sanoi Kirgisian vierailunsa päättäneessä tiedotustilaisuudessa. Maanjäristys tai aluksen ankkurin aiheuttamat vauriot voivat hyvinkin olla syynä, hän ehdotti Bloombergin mukaan.

Pohjois-Atlantin liiton jäsenmaita Suomea ja Viroa yhdistävä 2,6 miljardin kuutiometrin vuotuinen Balticconnector-kaasuputki alkoi vuotaa viikonloppuna. Suomalaistutkijat lähtevät siitä, että kyseessä oli tahallinen tuhoaminen, ja Nato on luvannut vastata uusimman jäsenensä puolesta, jos vahinko osoittautuu tahalliseksi.

Suomen pääministeri Petteri Orpo sanoi repeämän johtuvan ”ulkopuolisesta lähteestä”, koska hän kieltäytyi spekuloimasta, kuka voisi olla vastuussa. Viron pääministeri Kaja Kallas ei sulje pois Venäjän osallisuutta ennen kuin tutkinta on saatu päätökseen, hän sanoi paikallisen uutisjulkaisu Delfin haastattelussa.

Putkivaurio nosti kaasun hintaa Euroopassa

Kaasun hinta Euroopassa nousi, kun vuoto herätti uudelleen huolen Euroopan energiainfrastruktuurin turvallisuudesta talven alla, vaikka tapauksella ei ole juurikaan merkitystä alueellisille kaasumarkkinoille, Bloomberg kertoo.

Venäjältä Saksaan kulkevien Nord Stream -kaasuputkien viime vuonna tapahtuneiden räjähdysten jälkeen, joista ei ole saatettu ketään vastuuseen, Euroopan maat ovat tehostaneet keskeisten voimavarojensa puolustamista.

Liettua tehosti vartiointia, Suomi rajoittaa kulkua Inkoon satamaan

Liettuan hallituksen virkamiehet määräsivät lisää merivoimien partioita sen aluevesille suojaamaan sähkökaapelia Ruotsin kanssa ja maan nesteytetyn maakaasun terminaalia.

Suomessa sisäministeriö kertoi perjantaina pyrkivänsä rajoittamaan pääsyä alueelle, jossa maan kelluva LNG-terminaali on telakoitu. Kauempana Norjan poliisi lisäsi turvallisuutta myös joidenkin energialaitosten ympärillä.

Venäjä keskeytti kaasutoimitukset Suomeen toukokuussa 2022, noin viikko sen jälkeen, kun Pohjoismaat ilmoittivat hakevansa Naton jäsenyyttä vastauksena Moskovan hyökkäykseen Ukrainaan.

Suomi kieltäytyi myös maksamasta venäläisestä kaasusta ruplissa, mikä on keskeinen ehto Putinin Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen asettamien toimitusten jatkamiselle. Kaasun osuus Suomen energiapaletista on vain 3,5 prosenttia.

Väitteet Venäjän osallisuudesta Balticconnector-onnettomuuteen ovat Putinin mukaan vain ”yritys kääntää huomio pois Nord Stream” -putki-iskusta. Venäjä on useaan otteeseen kiistänyt, että sillä olisi mitään tekemistä räjähdysten kanssa, jotka vaurioittivat kahta Nord Streamin putkea ja yhtä Nord Stream 2 -linjaa syyskuussa 2022.

”En edes tiennyt tämän putken olemassaolosta”, Putin sanoi tiedotustilaisuudessa Kirgisiassa viitaten Balticconnectoriin. ”Se on hyvin pieni.”

Lähde: Financial Post, Bloomberg-uutiset

3 kommenttia julkaisuun “Putin kiistää Venäjän osallisuuden Balticconnectorin vaurioon

1. Ei se Bidenkään tiennyt olevansa Suomessa, täällä käydessään. Sitäpaitsi ei kaikkien wc käynneistä toitoteta! Yhä enemmän uskon että USA oli sen putken hajottamisen takana, jotta saavat myydyksi omaa kaasua!