Sahra Wagenknecht

Saksa saa uuden puolueen: Wagenknecht ilmoittaa puolueen perustamisesta

Saksalaispoliitikon Sahra Wagenknechtin puoluehanke etenee.

Der Spiegel kertoo, että Saksan vasemmistopoliitikko Sahra Wagenknecht aikoo perustaa oman puolueensa. Hän ilmoittaa lehden mukaan todennäköisesti tästä maanantaina medialle.

Wagenknechtin toimisto ei ole kommentoinut asiaa. Wagenknecht ja hänen sisäpiirinsä vasemmistopuolueessa ovat keskustelleet askeleesta useita kuukausia, mutta lopullista päätöstä on viivytelty valmistelujen takia.

Wagenknecht on julkisesti ilmoittanut useita kertoja harkitsevansa puolueen perustamista. Lehdistötilaisuudessa maanantaina kerrotaan, että Wagenknecht esittelee ensin yhdistyksen “BSW – Für Vernunft und Gerechtigkeit e.V.” (Järjen ja oikeudenmukaisuuden puolesta). BSW-yhdistys on äskettäin perustettu hänen lähipiirissään, ja lyhenne tarkoittaa “Bündnis Sahra Wagenknecht” (Sahra Wagenknechtin liitto).

Tämän lisäksi esitellään myös sisällöllinen asiakirja, eräänlainen puolueen ohjelmaluonnos. Lehdistötilaisuudessa Wagenknecht antaa “selkeän näkymän” puolueen perustamisesta, jota varten yhdistys on tarkoitettu.

Naapuriseuran Sanomat on esitellyt poliitikon toimintaa kirjoituksissaan mm.  täällä ja täällä.

5 kommenttia julkaisuun “Saksa saa uuden puolueen: Wagenknecht ilmoittaa puolueen perustamisesta

1. Oskar Lafontaine on Sahra Wagenknechtin aviomies ja entinen valtionvarainministeri sekä eroonsa asti SPD:n jäsen. Lafontaine on äskettäin julkaissut vallan erinomaisen keskipitkän artikkelin otsikolla ”Saksan luonnollinen partneri on Venäjä, ei Yhdysvallat”. Siinä artikkelissa voisi sanan Saksa vaihtaa sanaan Suomi ja kaikki osuisi edelleen enemmän kuin kohdalleen. Poislukien luonnollisesti Saksan teollinen potentiaali ja sen yhdistäminen Venäjän potentiaaliin. Artikkeli on julkaistu Sveitsissä, lieneekö osoitus siitä, etteivät Saksan lehtitalot halua tai uskalla. Teksti on kuitenkin luettavissa saksalaisessa vaihtoehtomediassa ”nachdenkseiten.de”, Sveitsissä se on maksullinen.

Lafontaine tähdentää perinteisen rauhanomaisen Ostpolitik:in eli idänpolitiikan oikeellisuutta ja nykypolitiikan tuhoisuutta Saksalle. Euroopan turvallisuus on rakennettava sen itsensä toimesta ja Venäjä on tässä ratkaisevassa asemassa. Ilman sen osallisuutta turvallisuutta ei synny. Lafontaine osoittaa esimerkein kuinka Yhdysvaltojen osallistuminen sotaan alusta alkaen tähtäsi siihen, että Saksa ja silloinen Neuvostoliitto eivät yhdistäisi taloudellista kehitystä vahvistavia voimiaan. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee kuinka Yhdyvaltain aseteollisuus laittoi sata miljoonaa lobbaukseen 90-luvun keskivälin jälkeen, etteivät aseteollisuuden tilaukset tyrehtyisi vaan saataisiin NATO laajenemaan.