USA haluaa aktivoida salaiset kommandot Ukrainaan

Pentagon haluaa tehostaa Ukrainan iskukykyä palauttamalla huippusalaisen kommando-ohjelman, joka poistettiin käytöstä sodan eskaloituessa nykyiselleen viime vuoden helmikuussa.

Eri puolilla maailman konfliktialueilla toimineita vastaavia kommandojoukkoja on kutsuttu ”valvontaryhmiksi”. Niitä on käytetty ja käytetään vaihtelevasti tukemaan sodankäynnissä laillisia ja laittomia joukkoja, ryhmiä ja yksilöitä.

Joukot toimivat pääasiassa sota-alueiden naapurimaissa, mutta lipsumisia taistelualueille tiedetään tapahtuneen. Washington Postin haastattelema amerikkalainen virkamies sanoi, että tiedustelutehtävä voi helposti muuttua taisteluksi sotaa käyvän maan rajojen sisällä, ja että se on ”todella mahdollista Ukrainassa”.

Lehden mukaan Yhdysvallat on antanut Kiovalle koordinaatit lähes kaikkiin Venäjää vastaan suunnattuihin iskuihin. Tämä on vahvistanut entisestään uskoa siihen, ettei Ukraina pysty ilman amerikkalaisten apua käyttämään sille toimitettuja moderneja aseita ja että USA:n suora taistelu Venäjän kanssa on entistä lähempänä.

WP:n haastattelema korkea virkamies myöntää, että Yhdysvaltain rooli sodassa on keskeinen, ja että kohdistamisavulla Ukrainaa autetaan saavuttamaan maksimaalinen tehokkuus ja säästämään siten rajallisia ammusvarastoja. Virkamies väittää, ettei Ukraina pyydä USA:lta hyväksyntää iskuihin. ”Yhdysvallat tarjoaa koordinaatteja ja tarkkoja kohdistustietoja vain neuvoa-antavana toimenpiteenä.”

Pentagon on antanut WP:n paljastuksen johdosta lausunnon, jossa se vahvistaa apua annettavan, mutta korosti, että ukrainalaiset ovat vastuussa kohteiden löytämisestä ja niiden priorisoinnista. ”Yhdysvallat ei hyväksy asetettuja tavoitteita emmekä ole mukana niiden valinnassa.”

Pentagon ei kommentoinut väitteitä, että ukrainalaiset ovat täysin riippuvaisia Yhdysvalloista modernien aseiden käytössä.