USA:n kansalliskaartin komentaja katsasti Suomen

Yhdysvaltojen kansalliskaartin komentaja, kenraali Daniel Hokanson vieraili Suomessa 13.-14. helmikuuta. Vierailua isännöi Pääesikunnan päällikkö, kenraaliluutnantti Vesa Virtanen.

Kenraali Hokanson on Yhdysvaltain puolustushaarakomentajien neuvoston (US Joint Chiefs of Staff) jäsen. Puolustushaarakomentajien neuvosto on valtiojohdon ylin sotilaallinen neuvonantoelin.

Kenraali Hokanson tapasi puolustusministeriön kansliapäällikkö Esa Pulkkisen sekä Puolustusvoimien ylimmän johdon. Keskustelujen aiheena oli muun muassa kahdenvälisen puolustusyhteistyön syventämisen mahdollisuudet.

Kenraali Hokansonin mukaan maiden välinen turvallisuusyhteistyö on laajentunut ja syventynyt viimeisen vuosikymmenen aikana. ”Uskon sen vahvistuvan edelleen, kun edistämme kumppanuuttamme”, Hokanson sanoo.

Pääesikunnan päällikkö, kenraaliluutnantti Vesa Virtanen kertoo keskusteluissa nousseen esille vaihtoehdot ja mahdollisuudet, joilla syventää puolustusyhteistyötä.

Vierailuohjelmaan sisältyi perehtyminen suomalaiseen asevelvollisuusjärjestelmään ja kokonaisuusturvallisuusmalliin. Kenraali Hokanson tutustui Maanpuolustuskurssien ja Turvallisuuskomitean toimintaan sekä seurasi varusmieskoulutusta Kaartin jääkärirykmentissä.